Bilgilendirme: Kurulum ve veri kapsamındaki çalışmalar devam etmektedir. Göstereceğiniz anlayış için teşekkür ederiz.
 

The Effect of Neurofeedback Training on Variables of Attention in Healthy Adults

dc.contributor.author Kaynak, Hande
dc.contributor.author Erdeniz, Burak
dc.contributor.authorID 101097 tr_TR
dc.date.accessioned 2021-02-19T12:26:04Z
dc.date.available 2021-02-19T12:26:04Z
dc.date.issued 2019
dc.description.abstract The aim of present study is to examine the effect of neurofeedback training on attentional processes in two groups of healthy adult participants. During the experiment, participants in the experimental group were required to complete two puzzles displayed on the computer screen while having neurofeedback training. During this procedure, performance on the puzzles was based on participants’ brain activity that was recorded from the Cz area. Moreover, before and after completion of seven neurofeedback sessions, Stroop task was used to measure selective attention performance. Results for the Stroop task showed that although there was a significant reaction time difference before and after the neurofeedback training, there was no significant main effect of group (experimental vs. control group). Furthermore, the reaction time to complete the puzzles across the sessions did not differ significantly between the experimental and the control group. Improving the training program by increasing the number of training sessions and employing a more attention-demanding task in the training sessions might have resulted in an expected effect of neurofeedback en_US
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı sinirsel geribildirim (neurofeedback) eğitiminin dikkat süreci üzerindeki etkisi sağlıklı yetişkinlerden oluşan iki katılımcı grubunda incelenmiştir. Deney esnasında, deneysel gruptaki katılımcılar, bir yandan sinirsel geribildirim eğitimi alırken diğer yandan kendilerinden bilgisayar ekranında gösterilen iki adet bulmaca oyununu tamamlamaları istenmiştir. Bu işlem sırasında, katılımcıların bulmaca çözme performansı, elektrotların yerleştirildiği Cz bölgesinden elde edilen beyin dalgalarına göre değişim göstermektedir. Ayrıca, toplam yedi sinirsel geribildirim oturumu öncesi ve oturum sonrasında seçici dikkat performansını ölçmek amacıyla Stroop görevi kullanılmıştır. Stroop görevinin sonuçları, sinirsel geribildirim eğitimi öncesi ve sonrasında kaydedilen tepki süreleri arasında anlamlı fark bulunduğunu gösterse de, grubun (deneysel grup ve kontrol grup) temel etkisi anlamlı bulunmamıştır. Diğer yandan, oturumlar boyunca bulmacaları tamamlamak için gerekli tepki süresi deneysel ve kontrol gruplarında anlamlı olarak değişiklik göstermemiştir. Eğitim oturumlarının sayısını artırarak ve eğitim oturumlarında daha dikkat gerektiren bir görevi kullanarak eğitim programının iyileştirilmesi sonucunda, sinirsel geribildiriminin beklenen etkisi görülebilir. en_US
dc.identifier.citation Kaynak, Hande; Erdeniz, Burak (2019). "The Effect of Neurofeedback Training on Variables of Attention in Healthy Adults", Current Approaches in Psychiatry, Vol. 11, pp. 79-90. en_US
dc.identifier.doi 10.18863/pgy.541650
dc.identifier.issn 1309-0658
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12416/4610
dc.language.iso en en_US
dc.relation.ispartof Current Approaches in Psychiatry en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Neurofeedback en_US
dc.subject Electroencephalography en_US
dc.subject Attention en_US
dc.subject Stroop Task en_US
dc.subject Sinirsel Geribildirim en_US
dc.subject Elektroensefalografi en_US
dc.subject Dikkat en_US
dc.subject Stroop Görevi en_US
dc.title The Effect of Neurofeedback Training on Variables of Attention in Healthy Adults tr_TR
dc.title The Effect of Neurofeedback Training on Variables of Attention in Healthy Adults en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.bip.impulseclass C5
gdc.bip.influenceclass C5
gdc.bip.popularityclass C5
gdc.description.department Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü en_US
gdc.description.endpage 90 en_US
gdc.description.startpage 79 en_US
gdc.description.volume 11 en_US
gdc.identifier.openalex W2961473459
gdc.oaire.accesstype GOLD
gdc.oaire.diamondjournal false
gdc.oaire.impulse 0.0
gdc.oaire.influence 2.6039992E-9
gdc.oaire.isgreen false
gdc.oaire.popularity 2.8191003E-9
gdc.oaire.publicfunded false
gdc.oaire.sciencefields 03 medical and health sciences
gdc.oaire.sciencefields 0302 clinical medicine
gdc.openalex.fwci 0.0
gdc.openalex.normalizedpercentile 0.08
gdc.opencitations.count 1
gdc.plumx.mendeley 6
relation.isOrgUnitOfPublication 0b9123e4-4136-493b-9ffd-be856af2cdb1
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 0b9123e4-4136-493b-9ffd-be856af2cdb1

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Kaynak, Hande.pdf
Size:
319.14 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Yayıncı sürümü

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: