Bilgilendirme: Kurulum ve veri kapsamındaki çalışmalar devam etmektedir. Göstereceğiniz anlayış için teşekkür ederiz.
 

Does a correlation exist between fluid intelligence and creativity?

dc.contributor.author Torun Yazıhan, Nakşidil
dc.contributor.authorID 276238 tr_TR
dc.date.accessioned 2021-03-16T11:31:00Z
dc.date.available 2021-03-16T11:31:00Z
dc.date.issued 2020
dc.description.abstract The aim of the study was to investigate the associations between fluid intelligence and creativity among young adults. The sample consisted of 26 university students who were recruited through convenience sampling method. The Raven Standard Progressive Matrices (RSPM) 9 item-form and a divergent thinking test were used to measure fluent intelligence and creativity, respectively. In order to examine the associations between creativity and fluent intelligence correlational analysis was applied. The Pearson’s correlation coefficient revealed that there was no significant relationship between the tests of divergent thinking and RSPM total score. On the other hand, the results showed a significant positive correlation between the RSPM visuospatial factor and both fluency (r=.47, p<.01) and flexibility (r=.41, p<.01) dimensions of the divergent thinking test. As a result, we suggest that certain basic processes regarding fluid intelligence (e.g. visual spatial reasoning) and creativity operate through common and similar mechanisms. Future studies could investigate the association between these constructs by using neuro-imagining method and focus on how these skills can be integrated into real life situations. en_US
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı genç yetişkenlerde yaratıcılık ve akışkan zeka arasında nasıl bir ilişki olduğunu araştırmaktır. Elverişli örneklem yöntemi ile veri toplanmış; örneklem 26 üniversite öğrencisinden oluşmuştur. Katılımcılara akışkan zeka ve yaratıcılığı değerlendirmek üzere sırasıyla Raven Standart Progresif Matrisler (RSPM) 9 maddelik form ve diverjant düşünme testi uygulanmıştır. Yaratıcılık ve akışkan zeka arasında bir bağlantı olup olmadığının araştırılmasında korelasyonel yöntem kullanılmıştır. Pearson korelasyon katsayısılarına göre RSPM toplam puan ve diverjant düşünme sonuçları arasında bir ilişki bulunamamıştır. Alt boyutlar incelendiğinde, RSPM testinin görsel-uzamsal faktörü ile diverjant düşünme testinin akıcılık (r=.47, p<.01) ve esneklik (r=.41, p<.01) boyutları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki elde edilmiştir. Sonuç olarak, akışkan zeka (örn., görsel uzamsal muhakeme) ve yaratıcılıkla ilişkili belirli temel süreçlerin ortak ve benzer mekanizmalar üzerinden işlediğini söyleyebiliriz. Ayrıca, yaratıcılığın ve akışkan zekanın değerlendirilmesinde kullanılan malzemeye bağlı olarak bu ilişkinin değişebileceğini düşünüyoruz. Gelecekteki çalışmaların bu yapıları nöro görüntüleme yöntemi kullanarak araştırabileceği ve söz konusu becerilerin günlük hayata nasıl entegre edilebileceği üzerine odaklanabileceği düşünülmektedir. en_US
dc.identifier.citation Torun Yazıhan, Nakşidil (2020). "Does a correlation exist between fluid intelligence and creativity?", Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology, Vol. 2, No. 1, pp. 28-34. en_US
dc.identifier.doi 10.35365/ctjpp.20.2.4
dc.identifier.issn 2667-8225
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12416/4639
dc.language.iso en en_US
dc.relation.ispartof Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Fluent Intelligence en_US
dc.subject Creativity en_US
dc.subject Divergent Thinking en_US
dc.subject Creative Thinking en_US
dc.subject Akışkan Zeka en_US
dc.subject Yaratıcılık en_US
dc.subject Diverjant Düşünme en_US
dc.subject Yaratıcı Düşünme en_US
dc.title Does a correlation exist between fluid intelligence and creativity? tr_TR
dc.title Does a Correlation Exist Between Fluid Intelligence and Creativity? en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Yazıhan, Nakşidil
gdc.bip.impulseclass C5
gdc.bip.influenceclass C5
gdc.bip.popularityclass C5
gdc.description.department Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü en_US
gdc.description.endpage 34 en_US
gdc.description.issue 1 en_US
gdc.description.startpage 28 en_US
gdc.description.volume 2 en_US
gdc.identifier.openalex W3036137200
gdc.oaire.accesstype BRONZE
gdc.oaire.diamondjournal false
gdc.oaire.impulse 0.0
gdc.oaire.influence 2.583162E-9
gdc.oaire.isgreen false
gdc.oaire.keywords Biological Psychology
gdc.oaire.keywords Fluent Intelligence;Creativity;Divergent Thinking;Creative Thinking
gdc.oaire.keywords Biyolojik Psikoloji
gdc.oaire.popularity 1.4661073E-9
gdc.oaire.publicfunded false
gdc.oaire.sciencefields 05 social sciences
gdc.oaire.sciencefields 0501 psychology and cognitive sciences
gdc.openalex.fwci 0.20034777
gdc.openalex.normalizedpercentile 0.55
gdc.opencitations.count 0
gdc.plumx.mendeley 10
gdc.plumx.scopuscites 0
relation.isAuthorOfPublication 97b2e275-9f1d-4e93-9763-6274b122a4c4
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 97b2e275-9f1d-4e93-9763-6274b122a4c4
relation.isOrgUnitOfPublication a992ac7e-d4b6-49ec-a865-b3e838e73b75
relation.isOrgUnitOfPublication 28fb8edb-0579-4584-a2d4-f5064116924a
relation.isOrgUnitOfPublication 0b9123e4-4136-493b-9ffd-be856af2cdb1
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery a992ac7e-d4b6-49ec-a865-b3e838e73b75

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Torun Yazıhan, Nakşidil.pdf
Size:
313.31 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Yayıncı sürümü

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: