Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Fused filament fabrication in CAD education: A closed-loop approach

No Thumbnail Available

Date

2025

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Sage Publications inc

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Mekatronik Mühendisliği
Bölümümüzün amacı, mekatronik ürünlerin optimum tasarımını gerçekleştirecek ve üretecek, disiplinler arası proje takımlarının liderliğini üstlenecek beceride, araştırmacı, girişimci, topluma ve çevreye duyarlı, etik sorumluluklarının bilincinde mühendisler yetiştirmektir.
Organizational Unit
Makine Mühendisliği
Bölümümüzün amacı makine mühendisliğinde hem eğitim ve hem de araştırmada kalite, mükemmeliyet, inovasyon ve seçkinlikte ulusal ve uluslararası bir marka olarak tanınmayı; yakın gelecekte, tercih edilen bir ulusal makine mühendisliği programı olmayı; seçilmiş “teknoloji kanıtlama programları” ile öncü teknolojilerde sanayiye öncülük yapmaktır.

Journal Issue

Events

Abstract

Integrating low-cost fused filament fabrication 3D printing as a foundation for learning 3D modelling is explored. This method blends traditional computer aided design (CAD) instruction with additive manufacturing possibilities. Experimental results demonstrate increased comprehension speed and reduced learning time. This hands-on approach empowers students by enabling direct engagement with the modelling process. Analogous to reverse engineering, the strategy instructs engineering students from final product to model creation, closing the gap between theory and practice. Incorporating 3D printing bridges this divide, enhancing understanding, creativity and problem-solving. The study underscores technology's influence on learning strategies, aligning with the surge of 3D printing in education. Results link advanced design technology usage to improved student performance, with 3D-printed materials yielding 45% higher grades and 30% faster task completion. This study advocates curricular advancement for design-focused careers through enhanced technology integration and favourable 3D printing model reception.

Description

Totuk, Onat Halis/0000-0002-9314-9204

Keywords

3D Printing, 3D Modelling, Computer Aided Design Education, Prototyping, 3D Visualization

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Totuk, Onat Halis; Selvi, Özgün; Akar, Samet (2023). "Fused filament fabrication in CAD education: A closed-loop approach", International Journal of Mechanical Engineering Education.

WoS Q

N/A

Scopus Q

Q2

Source

Volume

53

Issue

1

Start Page

167

End Page

188