Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Kitsch Manifestations in Architecture and a Stylistic Evaluation of Architectural Structures With Commercial Concerns: a Study on Five Star Hotels With Tourism Management Certificates in Antalya Aksu District

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Events

Abstract

Kitsch kavramı 19. yüzyıldan sonra ortaya çıkan ve mimarlıkta da dışavurumlarını görmekte olduğumuz estetik beğeni ile ilgili modern bir olgudur. Bu çalışma kitsch kavramını teorik çerçevede incelemeyi ve teorik inceleme sonucunda ortaya çıkan veriler ışığında mimarlıkta kitsch olgusunu belli bir örneklem kapsamında ele alıp detaylı olarak analiz etmeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında öncelikle kitsch kavramı, tanımı, etimolojisi, tarihsel gelişimi ve hakkındaki teorik yaklaşımlar çerçevesinde detaylı olarak incelenmiş, daha sonra kitsch olgusunun mimarlıktaki dışavurumları üzerine teorik bir araştırma yürütülmüştür. Bu incelemeler ışığında ortaya çıkan kitsch kavramına ait nitelikler belirlenen vaka çalışmasının analizinde kullanılmıştır. Vaka çalışması kapsamında ticari kaygı taşıyan mimari yapılar üzerine odaklanılmış ve bu kapsamda otel yapıları seçilmiştir. Vaka çalışması örneklemi Antalya Aksu ilçesi Turizm İşletmesi Belgeli 5 Yıldızlı Otelleri olarak belirlenmiş ve bu oteller üzerinde kitsch niteliklerinin analiz edildiği bir üslupsal değerlendirme çalışması yapılmıştır. Çalışma sonucunda mimarlıkta kitsch'in dışavurumları ve ticari kaygı taşıyan otel yapıları ile kitsch olgusu arasındaki ilişki ortaya konmaya çalışılmıştır.
The concept of kitsch is a modern phenomenon that emerged after the 19th century related to aesthetic taste and whose manifestations can be seen in architecture. This study aims to examine the concept of kitsch in a theoretical framework and to analyze the kitsch phenomenon in architecture in the light of the data emerging as a result of the theoretical examination within the scope of a certain sample and to analyze it in detail. Within the scope of the study, firstly, the concept of kitsch was examined in detail within the framework of its definition, etymology, historical development and theoretical approaches about it, and then a theoretical research was conducted on the manifestations of the kitsch phenomenon in architecture. The qualities of the concept of kitsch that emerged in the light of these examinations were used in the analysis of the case study. Within the scope of the case study, the focus was on architectural structures with commercial concerns and hotel structures were selected in this context. The case study sample was determined as 5 Star Hotels with Tourism Management Certificate in Antalya Aksu district and a stylistic evaluation study was carried out on these hotels in which kitsch qualities were analyzed. As a result of the study, it was tried to reveal the manifestations of kitsch in architecture and the relationship between hotel buildings with commercial concerns and the kitsch phenomenon.

Description

Keywords

Mimarlık, Modern Mimari, Postmodern Mimari, Turizm Mimarisi, Architecture, Modern Architecture, Postmodern Architecture, Tourism Architecture

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

129