Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Hava Araçları için Optik Kablosuz Sistemler

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Events

Abstract

Hava araçları, içerisinde bir çok alt sistemi barındıran, bu sistemlerin birbiri ile koordineli biçimde çalışmasıyla görev yapabilen ulaşım ve askeri görev araçlarıdır. Fly-by-wire konseptinin ortaya çıkışından bu yana, uçuş kontrol, navigasyon, haberleşme, tanılama, itki ve iniş-kalkış sistemi gibi bir çok sistem, elektronik haberleşme altyapıları ile koordinasyon sağlamakta ve yine bir çok elektro-mekanik parça digital veriler ile kontrol edilmektedir. Hava araçlarındaki mevcut haberleşme teknikleri ya kablolu altyapılar ile ya da kablosuz radio frekansları ile sağlanmaktadır. Bu teknolojiler, günümüzde artan veri talebini karşılayamacak doygunluğa ulaşmış ve hava araçlarına yeni kabiliyetler kazandırmak giderek zorlaşmaya başlamıştır. Bu çalışmada, son yıllarda ivme kazanan Optik Kablosuz Haberleşme altyapıları incelenmiş, hava araçlarının kullandığı radio frekans'lı altyapılar ve aviyonik ekipmanların birbiri ile olan iletişimindeki altyapılar taranmış, buna bağlı olarak hava araçlarında aviyonik iletişimde mevcut sistemlerin yerini alabilecek optik kablosuz haberleşme sistemi ile elde edilebilecek kazançlar değerlendirilmiştir.
Aircraft is one of the most preferred transportation and military mission vehicles that contain many subsystems and can perform tasks with the coordinated operation of these systems. Since the emergence of the fly-by-wire concept, many systems such as flight control, navigation, communication, identification, propulsion and landing system have been coordinated with electronic communication infrastructures and many electro-mechanical parts are controlled with digital data. Current communication techniques in aircraft are provided either with wired infrastructures or with wireless radio frequencies. These technologies have reached a saturation level that cannot meet the increasing data demand and it has become increasingly difficult to provide new capabilities to aircraft. In this study, optical wireless communication infrastructures that have gained momentum in recent years have been examined, radio frequency infrastructures used by aircraft and infrastructures in the communication of avionics equipment with each other have been scanned, and accordingly, the gains that can be obtained with optical wireless communication systems that can replace current systems in avionic communication in aircraft have been evaluated.

Description

Keywords

Elektrik ve Elektronik Mühendisliği, Electrical and Electronics Engineering

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

76