Bilgilendirme: Sürüm Güncellemesi ve versiyon yükseltmesi nedeniyle, geçici süreyle zaman zaman kesintiler yaşanabilir ve veri içeriğinde değişkenlikler gözlemlenebilir. Göstereceğiniz anlayış için teşekkür ederiz.
 

Evaluation of the accessibility of websites of ministry of education of countries in the world

Loading...
Thumbnail Image

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Websitelerinin yaygınlaşmasında sonra şimdi dikkatler farklı engelleri olan bireylerin bu websitelerini nasıl kullanmalarında ve etkileşim içinde olmalarındadır. Bu çalışmanın temel amacı dünyadaki birçok ülkeye ait eğitim bakanlığı websitelerinin erişebilirliğini araştırmaktır. Ülkeler gelir seviyelerine göre dört seviye altında gruplandırılmıştır. Bunlar düşük gelir, alt-orta, üst-orta ve yüksek gelir grubu ülkelerdir. Web sitelerinin kullanılabilirliği Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 1.0 ve 2.0 ilkelerine göre analiz edilmiştir. Bu değerlendirmede EvalAccess 2 ve TAW araçları kullanılmıştır. Değerlendirme sonuçları WCAG ilkelerinin çiğnenerek websitelerinde birçok erişilebilirlik problemlerinin olduğunu açığa çıkarmıştır. Bu çalışma, websitesi geliştirilirken dikkate alınması gereken bazı prensipleri ortaya koymaktadır.
After the massive proliferation to websites around the world, attention is now on how individuals with different types of disability can use these websites and interact with them. The main aim of this study is to investigate the accessibility of education ministry websites in most countries around the world. The countries are classified into four levels according to their level of income, these being low-income, lower-middle income, upper-middle income and high-income. Usability of the websites is analyzed by employing Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 1.0 and 2.0. The EvalAccess 2.0 and TAW tools were used to analyze the accessibility of these websites. The evaluation results of those websites have revealed many accessibility problems regarding violations of WCAG. This study provides some guidelines which should be taken into account when developing a website.

Description

Keywords

Web Accessibility, Disability, E-Government, Web Content Accessibility Guidelines, Web Erişim, Engellilik, E-Hükümet, Web İçerik Erişim İlkeleri

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Noor Hameed Jalıl Jalıl (2018). Evaluation of the accessibility of websites of ministry of education of countries in the world / Dünyadaki ülkelerin eğitim bakanlığı websitelerinin erişilebilirliklerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

1

End Page

92
Page Views

719

checked on Nov 24, 2025

Downloads

396

checked on Nov 24, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

4

QUALITY EDUCATION
QUALITY EDUCATION Logo

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

15

LIFE ON LAND
LIFE ON LAND Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo