Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

İlk ve Ortaokul Öğretmenlerinin Algılarına Göre Örgütsel Sessizlik ve İşe Yabancılaşması Arasındaki İlişki (Tunceli İli Örneği)

dc.contributor.author Ökdem, Meltem
dc.contributor.other Ortak Dersler Bölümü
dc.date.accessioned 2025-05-13T12:35:33Z
dc.date.available 2025-05-13T12:35:33Z
dc.date.issued 2024
dc.department Çankaya University en_US
dc.department-temp Çankaya Üni̇versi̇tesi̇ en_US
dc.description.abstract Bu araştırmada Tunceli ilinde görev yapan öğretmenlerin işe yabancılaşma düzeyleri ve örgütsel sessizlik düzeyleri araştırılmış ve işe yabancılaşma ve örgütsel sessizlik arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Araştırma grubunu Tunceli ilinde çalışan 221öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın alt problemlerine çözüm bulmak için frekans, yüzde ve aritmetik ortalama, standard sapma ile SPSS paket program kullanılarak betimlenmiştir. İşe yabancılaşma ölçeği puanlarında cinsiyet ve medeni durum için Mann Whitney U testi, kıdem değişkeni için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin işe yabancılaşmanın güçsüzlük alt boyutunda algılarına bakıldığı zaman en yüksek ortalamanın “iş yaşamımda her şeyin benim dışımda geliştiğini hissediyorum” ifadesinde olduğu görülmektedir. Anlamsızlık alt boyutunda ise okulda aynı konuları öğretmekten bıktığı ve öğretmenliğin onun için monoton hale geldiği maddelerinin en yüksek ortalamaya sahip olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin örgütsel sessizlik ölçeğinde ise en yüksek puanların “öğretmenlerin duygu ve düşüncelerini dile getirmeleri, örgütsel öğrenmeyi ve gelişmeyi destekler” ifadesinde görülürken izolasyon alt boyutunda ise en yüksek ortalama “öğretmenler sorun çıkarıcı ve şikayetçi görünmek istemediklerinden, olaylar ve durumlar karşısında sesiz kalmayı tercih ederler” ifadesinde görülmektedir. İşe yabancılaşma güçsüzlük, anlamsızlık, yalıtılmışlık, yabancılaşma alt boyutları birlikte örgütsel sessizliğinin puanları ile orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin kendileri ile ilgili kararlara katılmadıkları için alınan kararlara sıcak bakmadıkları görülmüştür. Öğretmenlerin kararlara katılması için gereken tedbirler alınmalıdır. en_US
dc.identifier.doi 10.20296/tsadergisi.1119074
dc.identifier.endpage 292 en_US
dc.identifier.issn 1301-370X
dc.identifier.issue 1 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 273 en_US
dc.identifier.trdizinid 1231052
dc.identifier.uri https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1119074
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1231052/ilk-ve-ortaokul-ogretmenlerinin-algilarina-gore-orgutsel-sessizlik-ve-ise-yabancilasmasi-arasindaki-iliski-tunceli-ili-ornegi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12416/9839
dc.identifier.volume 28 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.institutionauthor Ökdem, Meltem
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Sosyal Çalışma en_US
dc.subject Eğitim en_US
dc.subject Eğitim Araştırmaları en_US
dc.title İlk ve Ortaokul Öğretmenlerinin Algılarına Göre Örgütsel Sessizlik ve İşe Yabancılaşması Arasındaki İlişki (Tunceli İli Örneği) en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 627529f9-7a1c-4d39-af15-e6f35ff831c9
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 627529f9-7a1c-4d39-af15-e6f35ff831c9
relation.isOrgUnitOfPublication c26f9572-660d-46b5-a627-8e3068321c89
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery c26f9572-660d-46b5-a627-8e3068321c89

Files