Endüstri Mühendisliği Bölümü Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/226
Browse
Browsing Endüstri Mühendisliği Bölümü Tezleri by Access Right "info:eu-repo/semantics/openAccess"
Now showing 1 - 20 of 30
- Results Per Page
- Sort Options
Item Citation Count: Ayşe Nilay Alpay (2019). A congestion pricing approach to reduce traffic jams in urban arterial networks / Şehir içi ana arter ağlarında trafik tıkanıklığını gidermek için sıkışıklık fiyatlandırma yaklaşımı. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.A congestion pricing approach to reduce traffic jams in urban arterial networks(2019) Alpay, Ayşe Nilay; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüA novel approach is introduced to aid congestion toll management for a simple city network. Vickrey's single bottleneck model is effective for a single commuter's route; however even in simple road networks congestion in a certain zone will affect the flow values in the rest of the network. Using a step by step methodology to determine equilibrium flow values, it is possible to use the single bottleneck approach separately for all bottleneck queue formations with some simplifying assumptions. Average waiting time is used to evaluate the severity of a queue and is computed with simulation runs. An analytical derivation for the waiting time is also made and a paradoxical result is also highlighted. Keywords: Traffic jams, congestion pricing, discrete event simulationItem Citation Count: ELKER, S. (2008). A manufacturing system analysis combined with waste management. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri EnstitüsüA manufacturing system analysis combined with waste management(2008-07-18) Elker, Sedef; Çankaya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği BölümüThis thesis presents an environmentally integrated manufacturing system analysis for companies looking for the benefits of environmental management in achieving high efficiency levels. When the relationship between environmental costs and manufacturing decisions is examined, it can be seen that the productivity of the company can be increased by using an environmentally integrated manufacturing system analysis methodology. Therefore, such a methodology is proposed and the roadmap for generating environmentally friendly and economically favorable alternative waste management solutions is elaborated. The methodology consists of data collection, operational analyses of the processes, identification of wastes and evaluation of waste reduction alternatives proposed both technically and economically. The proposed methodology is examined in a car battery manufacturing company, which generates hazardous wastes composed of lead (Pb). The main focus was on the wet-charged lead-acid battery manufacturing. It is aimed to decrease the wastes derived from the production so that the efficiency in raw materials usage is increased and the need for recycling the hazardous wastes is decreased. Following the identification of waste production points, at least one alternative is proposed for the reduction of waste. Two different alternatives are proposed for the reduction of dross formation based on the results obtained from the experiments carried out. The applicability of alternative waste management solutions is investigated from operational, technical and economical point of views and benefits and limitations are identified for each of the alternatives.Item Citation Count: Gerçek, Batuhan Berk (2021). A milk run distribution system design for hybrid usage of drones / İnsansız hava araçlarının melez kullanımı için bir sürekli sevkiyat dağıtım sistemi tasarımı. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.A milk run distribution system design for hybrid usage of drones(2021) Gerçek, Batuhan Berk; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiLojistik sektörünün dünyadaki önemi ve durdurulamaz gelişimi hızla artmaktadır. Teknolojinin ilerlemesi, yeni araçların, cihazların üretilmesi, yeni fikirlerin ortaya çıkması lojistik sektöründeki faaliyetleri büyük ölçüde etkilemektedir. İnsansız hava aracı (İHA) da bu araçlardan biri ve lojistik sektöründe çığır açan gelişmelerin baş aktörlerinden biri olacak gibi görünüyor. Sürekli sevkiyat, en önemli ve en iyi bilinen lojistik sistemlerden biridir. Literatürde sürekli sevkiyat sisteminde İHA ile teslimat modellerini içeren çalışmalar bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, önerilen melez sürekli sevkiyat modelinin klasik sürekli sevkiyat modeline karşı fayda analizini ortaya çıkarmaktır. Bu çalışma yapılırken, doğrusal olmayan bir karışık tamsayı matematiksel modeli geliştirilmiş ve doğrusal olmamanın getirdiği zorlukları azaltmak için model, ikinci dereceden bir modele dönüştürülmüştür. Probleme özel parametre değerlerinin bir kısmı Özbilge (2021)'den alınmıştır, ancak bazıları tarafımızdan tanımlanmıştır. Önerilen HMR modeli, iki kamyon işletim ve yakıt maliyeti, iki fırsat maliyeti ve iki İHA işletim ve pil kullanım maliyeti parametresinden ve her biri için 10 müşteri konumundan oluşan sayısal bir ayar üzerinde çalıştırılmıştır. Bu çalıştırmalar yapılırken çalışma kapsamında GAMS optimizasyon programı kullanılmıştır. Bu çalışmadaki ana bulgumuz, melez sürekli sevkiyat dağıtımında kamyonla beraber İHA kullanımının, tüm parametre ayarlarında klasik sürekli sevkiyat (CMR) dağıtımına göre maliyet bakımından ortalama 35.68% daha faydalı olmasıdır.Item Citation Count: Özbilge, Efe Bedirhan (2021). A milk-run distribution system design for integrating drones. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.A milk-run distribution system design for integrating drones(2021) Özbilge, Efe Bedirhan; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiLojistik faaliyetlerin kullanım sıklığı ve kapsamı tüm dünyada hızla artmaktadır. Teknolojideki sürekli gelişme neticesinde yeni taşıma araçları üretilmiş ve lojistik faaliyetlerde de kullanılmaya başlanmıştır. Bu araç türlerinden biri de insansız hava aracıdır (İHA). Sürekli sevkiyat, en temel lojistik dağıtım faaliyetlerinden birisidir. Literatürde sürekli sevkiyatta İHA'ların kamyonlarla birlikte kullanıldığı çalışmalar bulunmaktadır; ancak sürekli sevkiyat sırasında kamyonun sürekli hareket ettiği ve teslimatın sadece İHA ile yapıldığı bir durum henüz analiz edilmemiştir. Bu çalışmanın amacı, bu belirli durumun probleme özgü parametreler açısından faydalarını analiz etmek ve klasik sürekli sevkiyata üstün olduğu durumları ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada kullanılan yöntem, doğrusal olan ve doğrusal olmayan karma tamsayılı programlama modellerini içeren matematiksel modelleme yaklaşımıdır. Önerilen model orijinaldir, çünkü 'zaman' kesikli değil, sürekli olarak kabul edilir ve zaman, gerekli kısıtlamaların yaratılmasında karar değişkenlerinin ayrı bir indeks kümesi yerine karar değişkenleri tarafından doğrudan temsil edilmiştir. Doğrusal olmamanın getirdiği karmaşıklığı hafifletmek için, insansız hava araçlarının gerçek uçuş süreleri, gerçek değerlere oldukça yakın tahminler ürettiği gösterilen ikinci dereceden regresyon modelleriyle tahmin edilmiştir. Probleme özgü tüm parametreler, en son teknoloji ile üretilmiş gerçek hayat kaynaklarından bulunarak direkt olarak kullanılmış veya bunlara paralel olarak tasarlanmıştır. Önerilen model, iki İHA hızı, iki uçuş menzili ve sürekli sevkiyat başlamadan önce müşterilerde boş İHA'ların varlığı açısından iki durum içeren parametrelerden oluşan sayısal veri setleri kullanılarak çalıştırılmıştır. Bu çalışmanın ana bulgusu, İHA'ları bir sürekli sevkiyata entegre etmenin, problemin tüm parametre ayarlarında klasik sürekli sevkiyata kıyasla daha faydalı olduğudur. Ancak, mevcut maliyetler kapsamında önerildiği gibi, bu iki sürekli sevkiyat tipi arasındaki maliyet farkı, İHA'ları entegre etmek için bir yatırım yapmak için yeterli görünmemektedir. Bu sonuç aynı zamanda birkaç uygulayıcı tarafından da doğrulanmıştır.Item Citation Count: Güldemir, Dilek (2023). A project selection based approach for establishing a roadmap for digital transformation: Case of an electronics manufacturer. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.A project selection based approach for establishing a roadmap for digital transformation: Case of an electronics manufacturer(2023) Güldemir, Dilek; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiFirmaların sektörde başarı ve rekabet üstünlüğünü sağlayabilmeleri için dijital dönüşüm kaçınılmaz bir duruma geldi. Fakat firmaların çoğu, dijital dönüşüm sürecinde istedikleri sonucu alamamış ve başarısız olmuşlardır. Firmalar her yönü ile sorunlarını çözümleyememiş ve müşteri talepleri karşılanamamıştır. Neden başarısız olduklarını daha iyi anlamak için dijital dönüşüm kavramını ve yöntemini kaynak taraması, eğitimler, röportajlar ve firma uygulamalarıyla analiz ettik. Uygulayıcılar, firmanın üst düzey çalışanlarına geleneksel method olan olgunluk seviyesi ölçümü uygulamaktadır. Bu çalışma, bir anket ve uygulayıcının sektördeki deneyimine bağlıdır ve sübjektiftir Ölçüm modellerini inceledik ve hepsinin birbirine çok benzer olduğunu belirledik. Geriye kalan süreçler, uygulayıcıların perspektifine bağlı olarak değişkenlik gösteren benzer yöntemlerdir. Uygulayıcılar, firmanın ihtiyaçlarını üst düzey çalışanlarla olgunluk seviyesi ölçümü sonucuna bağlı olarak görüşmekteler. Bu aşamada yöntem eksikliği üzerine çalışmalara devam ettik. Eksikliğin kısıtlı zaman ve çalışan görüşmelerinden kaynaklı olduğunu saptadık. Tüm çalışanların dâhil olduğu ve geniş zaman dilimi içerisinde bir çalışma gerekmektedir. Firma Düzenleyici Önleyici Faaliyetlerin (DÖF) bunu sağlayabileceğini saptadık. DÖF'leri geliştridiğimiz "PathWay Method"e girdi olarak ullanarak bir dijital dönüşüm yol haritası önerdik. Yöntemimizin uygulamasını bir elektronik üreticisinde yaptık ve başarılı sonuçlar aldık. Bu tezle hem uygulayıcılara daha verimli bir yöntem sunmakta hem de firmalara bir yol haritası rehberliği etmekteyiz.Item Citation Count: Akdere, Erol (2020). A two-echelon capacitated facility location model for school lunch program / Okul öğle yemeği programı için iki kademeli kapasiteli tesis yerleştirme modeli. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.A two-echelon capacitated facility location model for school lunch program(2020) Akdere, Erol; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüUlusal okul öğle yemeği programı (NSLP) çocuklara sağlıklı, ucuz veya ücretsiz öğle yemeği sağlamak için çok önemlidir ve yıllardır birçok ülkede uygulanmaktadır. Bu tezde, devlet ilkokulları için ulusal okul öğle yemeği programının (NSLP) dağıtım ağı tasarlanmıştır. Önerilen iki kademeli ağ yapısı yerel çiftçileri, dağıtım merkezlerini ve okulların toplam talebinin toplandığı gıda işleme merkezlerini içerir. Dağıtım merkezlerinin konumlarını ve merkezler arasında gönderilen heterojen araçların sayısını belirlemek için çok amaçlı karma tamsayılı doğrusal matematiksel bir model önerilmiştir. Üç amaç dikkate alınmaktadır: toplam nakliye ve işletme maliyetlerinin en aza indirilmesi, toplam teslimat süresinin en aza indirilmesi ve karbondioksit emisyon maliyetinin en aza indirilmesi. Gıda işleme merkezlerinin yerlerini belirlemek için K-Ortalamalar Kümesi yöntemi kullanılmaktadır. Model, Türkiye'nin İç Anadolu bölgesinde uygulanmaktadır. İlk olarak, model her bir amaç çin çözülmüş ve daha sonra amaçların farklı ağırlıkları için bir hedef programlama modeli sunulmuştur. Vaka çalışmasının sonuçları, devlet ilköğretim okullarının toplam talebini karşılamak için incelenen bölgede altı dağıtım merkezinin ve otuz bir gıda işleme merkezinin kurulması gerektiğini göstermiştir.Item Citation Count: Duygu Küçükyelkenci Alper (2019). An analytic hierarchy process based mathematical programming model for university timetabling problem / Üniversite ders programı problemı için analitik hiyerarşi yöntemi tabanlı bir matematiksel model. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.An analytic hierarchy process based mathematical programming model for university timetabling problem(2019) Küçükyelkenci Alper, Duygu; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüToday, timetabling becomes a widespread problem in all educational institutions. In existing systems once course selection is made, options are reviewed and changed according to the request of instructors. Instructors timetables are scheduled without prioritizing the views and priorities of the instructors. In this study, a Mathematical Programming Model (MPM) has been developed for solving a case of timetabling problem at Çankaya University. The weight of preferences, i.e. the objective function coefficients of the MPM Model will be based on AHP. The model proposed in this study has two main categories of objectives: instructor preferences and student preferences. The data used to calculate weights of preferences were collected via instructors' and students' questionnaires. The results obtained from the weighting approach used for the two main objectives were used in the mathematical model and timetables have been generated.Item Citation Count: SEYRAN, İ. (2006). An application of the vehicle routing problem to a glass manufacturing firm. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri EnstitüsüAn application of the vehicle routing problem to a glass manufacturing firm(2006-09-12) Seyran, İpek; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüThis thesis presents an exact algorithm and a heuristic method for the delivery and transportation of glass plates for a glass manufacturing firm. A variant of the Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP) is proposed as a first attempt to solve the problem which minimizes total traveling of all the vehicles. Since the CVRP is known to be NP-hard, the solution method cannot obtain a solution to the model. Therefore an exact algorithm which is a kind of set-covering-based algorithm is proposed next. The CVRP is modeled as a set covering (SC) problem. Then column generation (CG) method is applied to the linear relaxation of the SC problem. The branch-and-price algorithm is utilized in finding an integer solution on the solution of the CG procedure. Numerical experimentations reveals that exact algorithm is slower, and fails finding a solution to larger size problems. Consequently a heuristic is developed as a generalization of petal algorithm. Initialization of this algorithm requires using some Traveling Salesman Problem (TSP) construction heuristics for finding a TSP tour, and a TSP improvement heuristic further improves the TSP tour. Then Petal Algorithm is applied to find all of the feasible petal routes to the TSP tour obtained. SP model helps the petal routes to find the best VRP routes. When the best VRP route is found, a VRP improvement heuristic attempts improving the VRP route. Finally, the number of delivery vehicles required and the vehicle routes are determined for the glass manufacturing firmItem Citation Count: AKBULUT, D. (2012). An edge matching approach for two-dimensional irregular shaped cutting stock problems. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri EnstitüsüAn edge matching approach for two-dimensional irregular shaped cutting stock problems(2012-08-27) Akbulut, Derya; Çankaya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği BölümüIn this thesis, a two-dimensional irregular shape cutting stock problem is considered, in which a number of irregular shaped pieces are cut out of rectangular stock sheets so that waste of stock to be minimized. This is an operational problem commonly observed in metal cutting and textile industries. In the literature, there are many algorithms proposed to find optimal or suboptimal solutions for the problem. Since the problem is NP-hard, heuristic approaches predominate among the solution methodologies. In this study, a non-linear mixed integer mathematical model formulation is developed and it is tested for small sized problems. For larger scale problems, an edge matching approach is proposed to generate cutting patterns. The approach is based on positioning of the pieces in such a way that their most fitting edges are aligned together or to the borders. In this way, the total scrap and the cutting operations are minimized. On the contrary to the most of the solution methodologies in the literature, the method enables rotating pieces by any angle during the alignment process and further more it is applicable for irregular shaped stock materials. The developed procedure is tested against the traditional cutting stock approaches using benchmark test problems reported in the literature. It is found that our procedure outperforms for a large portion of these benchmark problems.Item Citation Count: ÖNDER, İ. (2007). An employee transporting problem and its heuristic solutions. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri EnstitüsüAn employee transporting problem and its heuristic solutions(2007-12) Önder, İlter; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüA typical Vehicle Routing Problem (VRP) can be described as a problem of designing the least cost routes from one depot to a set of geographically scattered points. The VRP assumes that the vehicle capacities are identical, yet in real life the vehicle capacities are different. Therefore, this thesis presents a study of VRP with heterogeneous vehicles (HVRP). A lower bound on the cost of vehicles and routing is calculated for the HVRP using some mathematical models. Various heuristics are attempted to decide which one provides better solutions on the average. The better heuristic is selected based on the deviation from the lower bound. A simple software is prepared using the best heuristic methods for the employee pickup and delivery operations of a hypothetical companyItem Citation Count: KARATEPE, D. (2007). An integration of Bayesian belief networks in multi-criteria decision analysis: An application in medical decision making. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri EnstitüsüAn integration of Bayesian belief networks in multi-criteria decision analysis: An application in medical decision making(2007) Karatepe, Dilan; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüThis thesis analyzes the Medical counseling problem regarding breast cancer disease by using Bayesian Belief Network structure to visualize the conditional dependencies between variables and their impact on each other. Analytical Hierarchy Process (AHP) method is utilized to approximate the conditional probabilities of the diagnostic Fine Needle Aspiration (FNA) test outcome. The accuracy of the results obtained from surgical biopsy are compared to the actual outcomes and evaluated in terms of consistency and error magnitudeItem Citation Count: Kılınç, Mehmet Can (2017). Assignment of afad warehouses to container ports in Turkey / Afad depolarının türkiye'deki konteyner limanlarına atanması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Assignment of afad warehouses to container ports in Turkey(Çankaya Üniversitesi, 2017) Kılınç, Mehmet Can; Çankaya Üniveristesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği Anabilim DalıThe assignment of AFAD warehouses to container ports is a vital topic, but it has not been studied thoroughly in the literature. Turkey is a special case for using maritime transportation in humanitarian logistics, because of the geopolitical location and vulnerability of our country. The main objective of this thesis is to investigate the use of maritime transportation in humanitarian logistics to respond natural disasters effectively for Turkey via the assignment of AFAD warehouses to container ports. In this thesis, a mathematical model for assigning 25 Prime Ministry Disaster and Emergency Management Authority (AFAD in Turkish) logistics warehouses to suitable ports in Turkey is developed. The capabilities of ports to handle humanitarian logistics activities, ports' closeness to AFAD logistics warehouses, suitability of access using different transportation modes and capacities of AFAD logistics warehouses are some of the criteria that is considered in this model. Assignments are also analyzed by taking into consideration of container ports' railway connections availability. The developed approach provides an alternative solution to humanitarian operations in Turkey.Item Citation Count: Yeloğlu, Pınar (2020). Comparison of two processing approaches for solving a customer order scheduling problem / Müşteri siparişlerini çizelgeleme problemi için iki işleme yaklaşımının karşılaştırılması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Comparison of two processing approaches for solving a customer order scheduling problem(2020) Yeloğlu, Pınar; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüBu çalışma, her bir müşterinin tek bir makinede işlenen çeşitli ürünleri (işleri) talep ettiği siparişlerin çizelgelenmesi problemini ele almaktadır. Her bir ürünü işlemeden önce makine için sıra-bağımsız bir hazırlık (kurulum) gereklidir. Bir müşterinin siparişindeki tüm ürünler, bu ürünlerin işlenmesi tamamlandığında müşteriye teslim edilir. Bir müşteri siparişinde son ürün olarak işlenmiş ürünün tamamlanma süresi müşteri siparişinin tamamlanma süresini belirler. Amacımız, müşteri siparişlerinin toplam tamamlanma süresini en aza indirmek için müşteri siparişleri ve ürünlerinin en iyi çizelgelemesini belirlemektir. Bu müşteri siparişlerini çizelgeleme problemini sipariş bazlı ve ürün bazlı işleme yaklaşımları ile çalıştık. Literatürde çalışılmamış olan ürün bazlı işlem yaklaşımı için küçük ve orta ölçekli problemleri en iyi şekilde çözebilen iki tane karışık tamsayılı doğrusal programlama modeli ile büyük ölçekli problemler için bir tabu arama esaslı sezgisel bir algoritma geliştirdik. Ayrıca, hazırlık sürelerinin olduğu ve olmadığı durumlar için sipariş ve iş bazlı işleme yaklaşımlarını karşılaştırdık.Item Citation Count: Çağlayan, Nihan (2017). Customer order scheduling on two identical parallel machines with job setup times / Kurulum süreli iki özdeş paralel makinada müşteri siparişi çizelgelemesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Customer order scheduling on two identical parallel machines with job setup times(Çankaya Üniversitesi, 2017) Çağlayan, Nihan; Çankaya Üniveristesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği Anabilim DalıAcross all countries, manufacturers seek to adapt the best strategies to provide the highest qualities of services with lowest costs. For that matter, researchers have tried to develop better shop structures that in fact influenced and even can be controlled by a single machine, parallel machines and flow shop matters alongside with setup considerations. They especially put forwarded several approaches to scheduling by focusing on making certain alterations on setup timings of job assignments to achieve the best time saving and eventually the lowest cost. Studies on setup times or costs showed that, running the grouped jobs with the same or similar setup needs dramatically reduces both the setup times and costs. This procedure can also be classified as group technology and customer order scheduling (COS). The focus of this thesis is to provide an alternative scheduling for customer orders that may contain one or more than one job lots within two identical parallel machines. The common belief of any customer order is very straightforward which in fact requires its orders' to be proceed at the same time with a prompt attitude so that all job lot can be received with a well synchronization. The completion time of the last set of each customer order also indicates the completed duration of the customer order. Obviously, each job batch requires some certain setup arrangements unless setup needs of current job assignment match with upcoming assignment's setup needs. This study is an attempt to suggest a more time saving and low costing schedule by grouping and running customer orders with same setup requirements at most appropriate route via two identical parallel machines so as to reduce makespan time to present customers their orders in best optimized way. The existing problem has more than one variety; e.g., customer orders may contain more than one job assignment or orders may have different setup arrangements and times, etc. In such complex cases, it is fair to say that the problem is strongly NP-hard. MILP is practiced to solve optimal to small sized problems whereas a constructive algorithm is conducted to handle medium and large sized problems in order to get optimal and/or near-optimal solutions. GAMS, the optimization software for mathematical programming model is used to get optimum results. The heuristic algorithm is coded by computer language C++. In result of computational experiments, it was found that the mathematical model is inadequate to cover or may even fail to acquire solutions for especially medium and large sized problems.Item Citation Count: Örden, Zeynep (2023). Energy-efficient loading and scheduling of autoclaves in aerospace composite manufacturing. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Energy-efficient loading and scheduling of autoclaves in aerospace composite manufacturing(2023) Örden, Zeynep; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri MühendisliğiEnerji, ülkelerin ekonomik kalkınması için kritik bir faktördür. Enerji ihtiyacını karşılayan kaynakların azalmasıyla birlikte enerji maliyetleri artmaya başlamıştır. Bu nedenle enerji tüketimini azaltmak ve enerjiyi verimli kullanmak hayati önem taşımaktadır. Havacılık ve uzay endüstrisinde kullanımı giderek artan kompozit malzemelerin kürlenme işlemleri, enerji tüketiminin yoğun olduğu otoklavlarda yapılmaktadır. Bu tezde, otoklavlarda enerji tasarruflu yükleme ve çizelgeleme ele alınmıştır. Artan enerji maliyetleri göz önünde bulundurularak yapılacak çalışmada maliyet tasarrufu sağlanması da amaçlanmaktadır. Çalışmada, otoklavların enerji tüketimlerinin belirlenmesi için Endüstri 4.0 uygulamaları da kullanılmıştır. Literatürde benzer çalışmalar olmasına rağmen enerji maliyetlerinin modele dahil edildiği bir çalışmaya rastlanmamıştır. Problemi çözmek için iki model önerilmiştir. Model 1, kürlenecek malzemelerin parça teslim tarihlerini ve malzeme tüketim tarihlerini dikkate alarak kürlenmeyi tamamlama süresini en aza indirir. Model 2 ise, ilk modelin çıktılarını girdi olarak kullanır ve otoklavlara atanan reçetelerde ve parçalarda değişiklik yapmadan enerji maliyetlerini en aza indirmek için işlerin kürlenme saatlerini yeniden planlar. Oluşturulan veri setleri ile yapılan deneylerde, önerilen modeller ile enerji maliyetlerinin ortalama %12,38 oranında azaltılabileceği tespit edilmiştir. Önerilen modellerle gerçek hayattaki örnek kürleme planlarının yeniden planlanması sonucunda maksimum %62 oranında enerji tasarrufu sağlanmıştır. Gün içerisinde enerji maliyetinde standart sapma arttığında, o gün için enerji maliyetinden elde edilen tasarruf da artmaktadır.Item Citation Count: KESKİN, M. (2013). Freight transportation in Turkish state railways (tcdd) high-speed train system. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri EnstitüsüFreight transportation in Turkish state railways (tcdd) high-speed train system(2013-03-11) Keskin, Merve; Çankaya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği BölümüThe aim of this thesis is to improve the freight transportation system of Turkish State Railways (TCDD) by using high speed trains (HSTs) on high speed lines as a new concept. The development of railway and HST systems in the world and in Turkey is discussed and comparison of these systems with other transportation modes is investigated. Since HST is faster than trucks and cheaper than airlines for freight transportation and increases the utilization of railway system substantially, it is very advantageous. While HSTs are used for freight transportation in some countries such as France, Germany etc., they are not used currently for freight transportation in Turkey. Therefore, in this thesis, freight is added to the existing high speed rail system which is currently used for only passengers. A HST scheduling model is constructed to observe the effects of freight when it is included in the system. The aim of the model is to complete daily travel as early as possible within a day to increase utilization of the system. Daily travel of each train consists of sequence of cities and links between these cities. In experimental study, two types of sequence of cities are used: trips using one sequence of cities and trips using two sequences of cities. In the first type, all available trains are used to perform daily travels in one sequence of cities. Then for the second type, the linkage is divided into two and available trains are allocated to these separate two linkages. Freight transportation is also analyzed in two cases which are adding separate freight trains to the system and using the same trains with passengers for freight transportation. It can be concluded that dividing the sequence of cities into two provides the completion of the train services earlier in a day and using the same trains with passengers for freight transportation provides more time savings for the system. Freight transportation in HSTs is a complex task to achieve and requires many factors to be taken into account. This thesis is a first attempt to address this complex task.Item Citation Count: KILIÇ, T. (2009). Fuzzy regression modeling of rates in a metal casting process. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri EnstitüsüFuzzy regression modeling of rates in a metal casting process(2009-10-23) Kılıç, Tuna; Çankaya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği BölümüThis study has two purposes. One of them is to develop model of a metal casting process quality. This model can be used by the company to reduce the number of defects by identifying the process variables which have the most important effects on a certain defect type. The second purpose is to test and develop certain fuzzy regression approaches for the case problem. In the case study, 36 process variables are observed from the metal casting process. Initially, stepwise linear regression (LR) method is applied to the data set and 8 independent variables are selected as significant. When the process variables are examined, it is realized that instead of identifying them as crisp, expressing them with fuzzy numbers is more appropriate. In the scope of the study, all fuzzy numbers are assumed to be triangular fuzzy numbers. First the Hojati-Bector-Smimous (HBS2) method developed by Hojati et al. (2005) is generalized to multi variable modeling and then applied to the data set. In order to make a comparison between HBS2 and linear regression (LR) approach, the latter is also applied. Similarly, in order to make a comparison between HBS2 and other fuzzy methods, Fuzzy Functions (FF) method developed by Türkşen and Çelikyılmaz (2006) is used. Furthermore, Non-Parametric Improved Fuzzy Classification Functions developed by Özer (2009) is adapted to the case of fuzzy linear regression. The newly developed method called as Non-Parametric Improved Fuzzy Functions (NIFF) is applied to the same data set for a comparison with the other solutions.Item Citation Count: Gözde Yıldız (2018). Implementation of deterministic inventory models with backorders and lost sales in a retail company / Perakende satış yapan bir firmada sonradan karşılama ve satış kayıpları ile deterministik envanter modelleri üzerine bir uygulama. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.Implementation of deterministic inventory models with backorders and lost sales in a retail company(2018-03-19) Aygüneş, Haluk; Yıldız, gözde; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüBu tez kapsamında, elektronik ve bilgisayar malzemelerin perakende satışını yapan bir firmanın envanter yönetimi üzerine bir çalışma yapılmıştır. Sonradan karşılama ve satış kayıplarını içeren deterministtik envanter modelleri kullanılmıştır. Stoksuz kalma durumunda, bazı satışlar tamamen sonradan karşılanmakta, bazıları tamamen kayıp olmakta ve bazıları ise kısmen sonradan karşılanmakta ve kısmen kayıp olmaktadır. Bu durumların her biri en düşük maliyetli sipariş miktarlarını belirlemek amacıyla ayrı ayrı ele alınmıştır. Ayrıca, tedarikçilerin bazı ürünler için sunduğu miktar indirimleri de incelenmiştir.Item Citation Count: Kavlak, Hasan (2016). Intermodal freight transportation in humanitarian logistics / İnsani yardım lojistiğinde intermodal yük taşımacılığı. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Intermodal freight transportation in humanitarian logistics(2016) Kavlak, Hasan; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüIntermodal freight transportation is used heavily in commercial logistics around the world. On the other hand, in humanitarian logistics, it is not considered as the primary solution. Transportation resilience during response phase is an important performance criterion for humanitarian logistics and it mostly depends on the availability of the modes used for transporting relief items. Previous studies brought multi-modal or multi-vehicle transportation to forefront. Intermodal freight transportation is not focused from a perspective of resilience in humanitarian logistics. This study aims to highlight the differences between intermodal transportation and multi-modal transportation and to present a resilient transportation system without handling of relief items. Two integer programming models are developed based on a time-space network by considering route and vehicle availabilities changing dynamically over a specified time horizon. In these models, different types of vehicles and different capacities of unit loading device and intermodal transportation unit are considered, namely, truck (highway), freight train (railway), vessel (seaway), plane (airway) and helicopter (airway). This study proposes a unit loading device for humanitarian logistics that is compatible with different transportation modes. The first model includes an integer variable representation for vehicle fleets of different transportation modes. It can be concluded that the second model includes an index representation of individual vehicles for different transportation modes. The first mathematical model with integer variable representation of vehicle fleets is more effective than the second one. Five real life scenarios are fed into these mathematical models and the results are compared. The results of the experimental study show that intermodal transportation provides better humanitarian response in terms of resilience.Item Citation Count: Burak Alper (2019). Lean six-sigma methodology and an application in a defense industry company / Yalın altı sigma metodolojisi ve bir savunma sanayi firmasında uygulaması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.Lean six-sigma methodology and an application in a defense industry company(2019) Alper, Burak; Çankaya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği BölümüThis study aims to give a clear understanding of lean six-sigma approach and show that it is possible to make significant improvements by making little differences in production processes. In the first chapter of the study; lean manufacturing is explained in depth. Starting from the history, four subsections explain the prospects of lean manufacturing. The principles and tools used in lean manufacturing are given in detail. In the second chapter; the detailed information about six-sigma methodology is given. Starting from the history, major perspectives, success criteria, the DMAIC approach, operational benefits, advantages & disadvantages and the organizational structure of six-sigma are explained. The combination of lean and six-sigma, the lean six-sigma approach is defined, and the essentials of it are given to better understand why this balanced approach is better. Finally, an application that has been brought to life in a press brake workstation, and obtained results are explained.