İşletme Bölümü
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/24
Browse
Browsing İşletme Bölümü by Access Right "info:eu-repo/semantics/openAccess"
Now showing 1 - 20 of 79
- Results Per Page
- Sort Options
Article A Country Specific Approach To IFRS Accounting Policy Choice In The European, Australian And Turkish Context(2015) Öztürk, Can; Öztürk, Can; 41482IAS 8 defines the concept of accounting policy as "the specific principles, bases, conventions, rules and practices applied by an entity in preparing and presenting financial statements". Within the framework of this concept, this research that is derived from International Financial Reporting Standards (IFRS) contributes to the accounting literature by focusing on the alternative accounting policies' debate related to presentation and recognition issues in the European, Australian and Turkish context and concludes that there is an influence of local accounting policies over IFRS practice in Turkey and this influence still exists in Europe and Australia. This shows that as long as diversity in accounting policies of IFRS is present, entities are expected to be inclined to select their local accounting policies by leading to comparability of financial statements within the country rather than between countries in the IFRS context.Article A System Design for Facilitating Human Resource Decisions in Small and Medium Sized Enterprises in Turkey(2015) Şengül, S. Çağrı; Sakarya, A. Orçun; Kaya, H. Volkan; Kahraman, Z. Ezgi; 19342; 50343Currently, to keep the competitive edge, firms focus on the improvement of the decision making and use different management information systems to leverage the process. In this study, it has been designed an information system which aims to support the management of human resources in the small and medium sized enterprises in Turkey. To do this, a group of human resource key point indicators have been determined for a system design which includes Mysql- and Java-based Hibernate Criteria Api, search algorithm, relational database, JSF(java server faces) Framework and Primefaces structures as methodology. It has been demonstrated by sample user interface snapshots and analysis of the system benefits that the system would serve decision makers in a number of areas including training, performance, efficiency, workforce and working time supported by its user friendly characteristics such as; real time analysis, decision making opportunities and flexibility of accessibility it offers to small and medium sized enterprises.Article Ağızdan Ağıza İletişimi Belirleyen Faktörler: Perakende Sektöründe Bir Araştırma(2019) Aydın, Aslı Elif; Yıldırım, Pınar; Jular Özfidan, JansenemAmaç – Bu çalışmanın amacı ağızdan ağıza iletişimi etkileyen faktörleri perakende sektöründe süpermarket örneği üzerinden incelemektir. Süpermarkete olan sadakat, süpermarketin algılanan kalitesi, süpermarket alışverişine olan ilgilenim gibi değişkenlerin yanı sıra fiyat odaklılık, marka bilinci, alışkanlık odaklılık gibi faktörlerin ağızdan ağıza iletişimi ne ölçüde etkilediği araştırılmıştır.Yöntem –Araştırma betimsel olarak tasarlanan uygulamalı bir araştırmadır. 226 katılımcıya bir anket uygulanmış ve elde edilen veri regresyon analizine tabi tutulmuştur.Bulgular –Araştırmada elde edilen bulgulara göre tüketicilerin süpermarketlere olan sadakati, algılanan hizmet kalitesi, marka bilinci ve alışkanlık odaklılık temelli karar verme stilleri ile ağızdan ağıza iletişimi arasında pozitif ilişkiler belirlenmiştir. Fiyat odaklılık ile ağızdan ağıza iletişim arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Bunlara ilaveten tüketicilerin artan yaş ve ilgilenim seviyesi ile ağızdan ağıza iletişimlerinde de artış olduğu saptanmıştır.Tartışma – Süpermarketler sadakat programları aracılığıyla sadık, ilgilenim düzeyi yüksek ve alışkanlık odaklı müşterilerini tespit edebilir ve onlara çeşitli mecralar üzerinden görüşlerini açıklamaya teşvik edecek bir takım uygulamalar geliştirebilir. Algılanan hizmet kalitesini arttırmaya yönelik çalışmalar, müşterilerin ağızdan ağıza iletişim faaliyetlerini de olumlu yönde etkileyecektir. Süpermarketlerin marka değerini arttırması ve marka bilinci yüksek müşterileri kendine çekmesi, satışları olduğu kadar müşterilerinin olumlu AAİ faaliyetlerinde bulunma olasılığını da arttıracak ve uzun vadede müşteri kazanımı açısından da fayda sağlayacaktır. Ayrıca süpermarketlerin AAİ’yi arttırıcı stratejiler geliştirirken, genç müşterilere kıyasla yaş ortalaması daha yüksek müşterileri hedef alması bu stratejilerin etkisini arttıracaktır.Article Algılanan Çalışma Koşullarının İşten Ayrılma Niyeti ile Tükenmişliğe Etkisi: Gıda Perakendeciliği Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma(2022) Kılıç, Tamer; Şener, İrge; 21583İş yaşamı ile ilgili yapılan çok sayıdaki araştırmada çalışma koşullarının çalışanlar üzerindeki etkileri incelenmiştir. Çalışma koşulları uzun süreli ve yoğun çalışma nedeniyle günümüzde de önemini korumaktadır. Bu çalışmada, Ankara’da gıda perakendeciliği alanında faaliyet gösteren bir işletmenin 196 çalışanını kapsayan örneklem için çalışma koşullarının çalışanların işten ayrılma niyetleri üzerindeki etkisi ile bu değişkenler arasındaki ilişkide çalışanların tükenmişlik seviyelerinin aracılık etkisi incelenmiştir. Uygulanan anket çalışmasından elde edilen bulgulara göre; çalışma koşullarının ‘yoğun fiziksel çaba gerektiren koşullar’ boyutunun çalışanların hem işten ayrılma niyetlerini hem de tükenmişliklerini etkilediği; ‘ergonomik olmayan koşullar’ ile ‘monotonlaşma’ boyutlarının ise çalışanların işten ayrılma niyeti üzerinde pozitif etkisinin olduğu belirlenmiştir. Çalışanların çalışma koşulları algıları ile işten ayrılma niyetleri arasındaki ilişkide tükenmişlik seviyelerinin aracılık etkisi tespit edilmemiştir.Article Alman Örgüt Kültürü: Hofstede’nin Kültür Boyutları, Alman Tarzı Yönetim ve İnsan Kaynakları Yönetimi Açısından Bir Değerlendirme(2020) Tunç, Tülin; Parıltı, Nurettin; 138931Dünyaca ünlü markaları, ‘Made in Germany’ kalitesine duyulan güven, planlama, verimlilik, inovasyon,uzmanlık ve teknik yeteneklere dayalı katı yönetim yaklaşımı ile ön plana çıkan Almanya, güçlü ekonomisiolan, etkili bir Avrupa ülkesidir. Alman kültürü, tarihsel arka plandan etkilenmektedir. Ayrıca, 2.DünyaSavaşı sonrası artan işgücü ihtiyacı nedeniyle yapılan göçmen iş gören alımları dolayısıyla hem toplumhem de iş yaşamında çok kültürlülük de söz konusudur. Böyle bir bağlamda, Alman iş örgütleri ve örgütkültürü nasıl şekillenmiştir?Almanya’nın tarihsel gelişimi bağlamında ulusal kültürün örgüt kültürüne etkilerini ve yönetim, istihdamve insan kaynakları yönetimi uygulamalarına yansımalarını değerlendirmeyi amaçlayan bu derlemeçalışmasında, ulusal kültürel boyutların Alman örgüt kültürünü etkilediği belirlenmiştir. Bir diğer bulgu,önemli tarihsel dönemlerde yaşanan olayların kültür, istihdam, yönetim ve insan kaynakları yönetimiüzerinde etkili olduğu yönündedir.Conference Object ANALYZING THE EFFECT OF ANTECEDENTS OF TURNOVER INTENTION ACCORDING TO GENERATIONS(2019) Şener, İrge; Şener, İrge; Elçi, Meral; Ensari, Şebnem; Özşahin, M.; Hıdırlar, T.; 21583There are many predictors that determine the turnover intention of employees. Among these predictors, mobbing behaviour can be disruptive in the workplace since workplace deviance is a matter which most organizations wrestle today. Organizational commitment is an important variant for employees to achieve organizational success whereas ethical climate is the picture of an organization which demonstrates its' moral philosophy. This study examines the main effects of ethical climate, mobbing, and organizational commitment in predicting turnover intention among the sample of 166 employees, working in a municipality, particularly in Istanbul province, Turkey. The findings indicate that mobbing affect turnover intention positively, while ethical climate has no effect in estimating turnover intention. Study results also suggest that commitment (continuance and affective) is also found to be negatively related to turnover intention of employees. In addition, for Generation-X members, continuance commitment and for Generation-Y members, affective commitment has a significant effect on turnover intention. (C) 2019 Published by Future Academy www.FutureAcademy.org .UKArticle Assessment of Turkey’s Innovation Performance during the European Union Candidacy Period(2021) Sakarya, Arif Orçun; 19342Turkey is one of the countries that has taken part in innovation assessments by the European Union since the start of the candidateship period. The main goal of this study is to present an overview of Turkey’s long term innovation performance in comparison with the European Union. Within this framework an evaluation is conducted based on the indicators of European Innovation Scoreboard reports between 2003 and 2019. There includes a discussion of related strengths, weaknesses, and policies in progress as areas for improvement in Turkey. The main areas of strength, however, are related to SME capabilities, although further improvement is required regarding patent application and human resources.Article Bilgi sarmalı çerçevesinde süreçlerin karşılıklı etkileşimi üzerine bir araştırma(2021) Sakarya, Arif Orçun; 19342Günümüzde bilgi yönetimi işletmelerin rekabet güçlerinin artırılması yönünde odaklanılan konulardan biridir. Özellikle dinamik çevre ile etkileşim sırasında bilginin şekillenmesi noktasında, bilginin dönüşümü ve kullanılma amacı da işletme performansına etki edebilecek olgular olarak ortaya çıkmaktadır. Buna bağlı olarak, çalışmanın amacı, mikro ölçekli işletmelerde sarmal bazlı bilgi yönetimi ve yaratılması için uygun şartların oluşup oluşmadığının ölçülmesidir. İlgili literatür ve bilgi yönetimine farklı yaklaşımların incelenmesini takiben, çalışmanın araştırma bölümünde ise bir üniversitenin kuluçka merkezi bünyesinde bulunan ve bilgi yoğun ürün veya hizmet üreten mikro ölçekli işletmelerin ile yapılan görüşmelerin sonuçları tartışılmıştır. Buna göre, işletmenin dahilinde bilginin yaratılması için gerekli şartları büyük ölçüde sağladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda özellikle ortak karar alma mekanizması, proje bazlı çalışma, inovasyon, birden fazla işte yetkinleşme ve bilgiye erişim olgularının ön plana çıktığı görülmüştür. Bunlara ek olarak da özellikle bilginin dönüştürülmesi çerçevesinde piyasa odaklı yaklaşımların da şirketlerin gündeminde olduğu gözlemlenmiştir.Article Board Composition and Organizational Performance: Environmental Characteristics Matter(2011) Şener, İrge; Varoğlu, A. Kadir; Aren, Selim; 21583Concern for board of directors considerably increased with the recent developments in the corporate governance field. Despite that extensive research was conducted, the understanding of the board and its effects is still limited. This is mainly because that the majority of the corporate governance research focused mostly on the direct relation of board characteristics with organizational outcomes, and neglected the effect of intervening variables, leading to inconclusive research findings. Deriving on this limitation, in this study, the effect of board composition on organizational performance was investigated for different environmental conditions, which are measured in terms of munificence and dynamism of the industry in which the organizations operate and product complexity of the organizations. In addition, the moderating effects of these dimensions of organizational task environments on the relationship between board composition and organizational performance were also addressed. Building on resource dependence theory, it is suggested that under different environmental conditions, different compositions of boards will positively influence organizational performance. Based on the data from 80 companies which shares are publicly traded in İstanbul Stock Exchange, the findings indicate that the effect of board composition on organizational performance vary among different environmental conditions.Publication Board Composition and Organizational Performance: Environmental Characteristics Matter(Elsevier Science BV, 2011) Şener, İrge; Varoğlu, Abdülkadir; Aren, Selim; 21583Concern for board of directors considerably increased with the recent developments in the corporate governance field. Despite that extensive research was conducted, the understanding of the board and its effects is still limited. This is mainly because that the majority of the corporate governance research focused mostly on the direct relation of board characteristics with organizational outcomes, and neglected the effect of intervening variables, leading to inconclusive research findings. Deriving on this limitation, in this study, the effect of board composition on organizational performance was investigated for different environmental conditions, which are measured in terms of munificence and dynamism of the industry in which the organizations operate and product complexity of the organizations. In addition, the moderating effects of these dimensions of organizational task environments on the relationship between board composition and organizational performance were also addressed. Building on resource dependence theory, it is suggested that under different environmental conditions, different compositions of boards will positively influence organizational performance. Based on the data from 80 companies which shares are publicly traded in Istanbul Stock Exchange, the findings indicate that the effect of board composition on organizational performance vary among different environmental conditions. (C) 2011 Published by Elsevier Ltd. Selection and/or peer-review under responsibility 7th International Strategic Management ConferenceArticle Brand Loyalty İn The Cosmetics Industry: A Field Study On Turkish Women‟s Brand Loyalty Among Cosmetics Products(2005) Özdemir, Handan; Özdemir, Handan; Parıltı, Nurettin; 120408; 116684Cosmetics industry has a share of 135 billion dollars in the global market. The biggest multinational cosmetics companies in the world such as Avon, Procter and Gamble, Estee Lauder, Nivea, L’oreal are very much interested in the Turkish market. Turkey is a developing country in terms of cosmetics consumption and has a great potential with a population of 70 million. This study aims to determine whether turkish women have brand loyalty among skin-care products in the cosmetics sector. It is our hope that the results of this study will help foreign and domestic cosmetics companies, already existing in or planning to enter the Turkish market, in shaping their marketing strategies.Article Çin Örgüt Kültürü: Geçmişten Bugüne Bir Değerlendirme(2019) Tunç, Tülin; 1389315000 yıllık uzun bir tarihi geçmişe sahip olan ve sosyal yaşamını geleneksel ve kültürel değerlerin domine ettiği Çin, özellikle 20. yüzyılın başlarından itibaren değişim yaşamaya başlamıştır. 1911’de imparatorluk döneminin sona ermesi, 1949’da Mao’nun Çin Halk Cumhuriyeti’ni ilan etmesi ve komünizmin etkisi, 1978’de Deng’in dışa açılım politikaları ve 1992’de serbest piyasa ekonomisine geçilmesi, çarpıcı değişimlere zemin hazırlamıştır. Özellikle 21. yüzyılın başlarından itibaren Çin, dünya ekonomisinde söz sahibi bir güç haline gelme durumundadır. Dışa açılımla birlikte batı değerleri ve yönetim anlayışlarıyla tanışan Çin’de, iş yaşamı uygulamalarının ve örgüt kültürünün etkilenmesi kaçınılmaz görünmektedir. Bu çalışma, Çin’in yaklaşık 2000 yıllık tarihsel ve ekonomik geçmişinden bugüne, Çin ulusal kültürü, önde gelen kültürel sembol olan guanxi’si ve iş örgütlerinin karakteristiklerinin örgüt kültürü üzerindeki etkilerini ve bunun iş yaşamındaki yansımalarını dönemler itibariyle ortaya koymaktadır.Publication Collaboration İn Bologna Process: The Experience Of Department Of Interior Architecture İn Cankaya University(Elsevier Science BV, 2011) Sakarya, A. Orçun; Kahraman, Z. Ezgi Haliloglu; 19342Bologna Process studies in Cankaya University's Interior Design and Architecture Department have been initiated in 2008. This study analyzes the curriculum development efforts in a participatory point of view and the findings of the first stage by providing insights for the next step of the process. As a result of the consensus among professors and questionnaire, program qualifications have been identified and listed. Assessment of questionnaires conducted to students and graduates revised these qualifications. These new qualifications specifically involve the subject-specific ones related with the fundamentals of design processes, history and technical topics of interior architecture; design and construction issues. (C) 2011 Published by Elsevier Ltd. Selection and/or peer-review under responsibility of the 2nd World Conference on Psychology, Counselling and Guidance.Article Communication of Innovation Messages via the Internet: An Example of Turkish Exporting Firms(2019) Sakarya, A. Orçun; 19342In a firm, innovation mainly targets to preserve competitive advantage via commercialization. The objective of this study is to examine the extent of website innovation statements of Turkish firms listed in the top one thousand exporter firms’ ranking of the Turkish Exporters Assembly. To do this, website contents that are closely related to the notion of innovation are examined. Content analysis methodology is used to group websites which contain innovation related statements. The groups consist of values, vision, mission, research and development activities, and topics related to innovative activities. At the end of the study, it was deduced that businesses are gradually increasing in their innovation awareness as a message to stakeholders, especially in the context of their research and development activities.Article Consumer Preferences for Fast Food Brands: Evidence from an Emerging Country(2017) Özdemir, Handan; Akagün Ergin, Elif; 12040Amid the economic problems and health concerns, there has been a rapid growth in the fast food industry in Turkey, with 3,453 restaurants currently serving the market. Fast food consumption is more popular among children and teenagers making. Turkey a very lucrative market, since almost half of the country s 73 million population is under the age of 25.The aim of this research is to explore young consumers overall behavior toward fast food chains. More specifically, the purpose here is to identify the key factors that influence these young consumers preferences of local and international brands of fast food restaurants. A total of 400 students were recruited from two public and two private universities. Results of factor analysis suggest five dominant factors that have an impact on young consumers preferences of different brands of fast food restaurants. These factors include brand name reputation, cost,convenience, consistency and quality. Moreover, it is observed that these five factors are significantly related to several demographic variables such as age, gender, income level.Results of this study emphasize the importance of the dominant factors that young consumers consider as critical when they compare various fast food brands and make a final purchase decision.Article Corporate Social Responsibility Reporting in Telecommunication Industry: The Case of the US, UK, and Turkey(2018) Öztürk, Can; Marşap, Beyhan; 41482This paper focuses on the corporate social responsibility reporting and examines corporate social responsibility or sustainability reports of the selected telecommunication companies from the US, UK and Turkey by making a comparative content analysis. For this purpose, a sample was established by combining the world’s two major telecommunication companies with Turkey’s largest telecommunication company within the framework of some constraints. This research points out that community involvement and environmental reporting consist of the main issues that these telecommunication companies focus on corporate social responsibility reporting.Article Day of the Week Effects: Recent Evidence from Nineteen Stock Markets(2002) Bayar, Aslı; Kan, Özgür BerkThis paper provides international evidence for the presence of the day of the week effects in stock market returns denominated in both local currencies and the US dollars in most of the nineteen countries in the sample for the period July 1993 to July 1998. The observed daily patterns differ for local and dollar returns, the latter being exhibiting lower daily means and higher standard deviations. In local currency terms, a pattern of higher returns around the middle of the week, Tuesday and then Wednesday; and a lower pattern towards the end of the week, Thursday and then Friday, are observed. In dollar terms, a higher pattern occurs around the middle of the week, Wednesday and then Tuesday; and a lower one is observed towards the end of the week, Thursday and then Friday. The lower patterns are more apparent in both cases. Volatility is the highest on Mondays in both local and dollar returns. Local returns have the lowest volatility towards the end of the week, Thursday and Friday, whereas the lowest volatility of dollar returns are observed on Tuesdays. The results have useful implications for international portfolio diversification.Article Decision analysis on criteria that affect design of reverse logistic systems in textile sector(2018) Güzel, Barış; Taş, Ayşegül; 29252Bu çalışmada tersine lojistik uygulaması, tekstil sektörü açısından incelenmektedir. Tekstil sektöründe tersine lojistik uygulamalarının Türkiye’de hangi düzeyde, hangi bilinç ile uygulandığı, uygulamada hangi atık tiplerinin kullanıldığı ve kullanılmadığı araştırılmaktadır. Çalışmanın analiz bölümünde, tekstil geri dönüşümü faaliyetleri içerisinde olan işletmelerin kararlarını ve faaliyetlerini etkileyen kriterler belirlenmiştir. Literatür araştırması ve uzman görüşleri sonucu belirlenen bu kriterlerin AHP ve DEMATEL çok kriterli karar verme teknikleri kullanılarak sektörel önem sıralamaları elde edilmiştir.Article Devlet Muhasebesinde Muhasebe Sistemleri ve Tam Tahakkuk Sisteminin DMS 1–Mali Tabloların Sunulması Standardı Açısından Değerlendirilmesi(2018) Yanık, Serap; Öztürk, Serap; 41482This paper examines GAS 1 Presentation of Financial Statements in comparison with IPSAS 1 as one of the Turkish Governmental Accounting Standards (GAS) that were prepared in the light of full accrual basis and International Public Sector Accounting Standards (IPSAS) after focusing on governmental accounting systems (cash accounting, modified cash accounting, full accrual accounting and modified accrual accounting) that were adopted by International Federation of Accountants. This research points out that Turkish public sector entities whose financial statements are prepared in accordance with Turkish GASs cannot declare that their financial statements are in compliance with IPSASs as well due to the fact that complete set of financial statements in GAS 1 are not fully in compliance with those of IPSAS 1.Article Do Young Consumers Abandon Ship after a Celebrity Endorsement Scandal? Evidence from an Emerging Market(2019) Özdemir, Handan; Özdemir, HandanCelebrity endorsement is an effective method of advertising due to the great influence they exertover the members of a society. The success of a brand can be completely intertwined with thesuccess of a celebrity. The research investigates the effectiveness of celebrity endorsements asa method of promotion in the minds of consumers today. Another major goal of this research isto explore whether Turkish consumers are affected by celebrity scandals and will continue similarpurchase behaviour subsequent to the publicizing of a scandal. Descriptive research is conductedon a sample of 390 participants to establish the overall attitudes, and purchase behaviour ofTurkish consumers.Through the data obtained via face-to-face surveys, it is concluded that themajority of consumers are highly critical about the private lives of celebrities and when acelebrity is involved in a scandal, this ultimately leads to an adverse influence on the decision topurchase a product or service endorsed by that celebrity. The results from this study hasconfirmed that there is a great risk for companies who use celebrity endorsements in the Turkishmarket, since consumers care significantly when the reputation of a celebrity is tarnished.Companies need to figure out how to distance themselves from a celebrity and do damage controlfollowing the eruption of a scandal in order to avoid the collapse of their brands.