Fen - Edebiyat Fakültesi
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/1
Browse
Browsing Fen - Edebiyat Fakültesi by Department "Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü"
Now showing 1 - 20 of 28
- Results Per Page
- Sort Options
Book Part A Qualitative investigation of gratitude in Turkish culture(2020) Topçu, Merve; Gençöz, F.; 256656Article Attention mediates the effect of emotional arousal on learning outcomes in multimedia learning: an eye-tracking study(2023) Özçelik, Erol; Özçelik, Erol; 115500; PsikolojiRecent findings from psychological studies have shown that emotional arousal improves human memory. However, more evidence is necessary if these results are generalisable to multimedia learning environments. Considering these needs, the study has the goal to examine the effect of emotional arousal on multimedia learning. Fifty-seven participants were presented with instructional materials with either high- or low-arousing words and pictures in an experimental study. The eye movements of participants were recorded while they studied the instructional materials to examine the online processes during learning. The results suggest that emotional arousal enhanced recall and transfer scores. The eye-tracking results demonstrate that emotional arousal attracted attention. The results of the mediation analysis suggest that fixation time on emotional pictures as an indicator of attention mediated the relationship between emotional arousal and learning outcomes. The findings show the importance of the guidance of attention by emotional multimedia elements for learning.Article Bağışlama İstekliliği Ölçeği'nin Uyarlama, Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması(2015) Çoklar, Işıl; Dönmez, Ali; 173556Tanımı konusunda bir görüş birliği bulunmamakla birlikte, genel olarak değerlendirildiğinde, bağışlama kişilerarası zarar/kötülük karşısında, öfke duymaktan ve intikam almaktan vazgeçme kararını içeren olumlu ve sağlıklı bir tepkidir. Görgül çalışmalar bağışlamanın durumsal etkenlerden, kişilik özelliklerinden ve zarar veren kişiyle ilişki düzeyinden etkilendiğini ortaya koymaktadır. Bu nedenle, bağışlayıcılığı bir tür kişilik özelliği olarak ele alan ölçeklerin yanı sıra farklı durumlarda bağışlama eğiliminin ne düzeyde ortaya çıkacağını değerlendiren öyküsel ölçme araçları da geliştirilmiştir. Amaç: Bu çalışmanın amacı, oniki öyküden oluşan Bağışlama İstekliliği Ölçeği’nin (BİÖ) Türkçe’ye uyarlanıp, psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Yöntem: Araştırmanın örneklemini, Ege Üniversitesi’nde farklı bölümlerde öğrenim görmekte olan 18-26 yaş arasındaki 151 üniversite öğrencisi (81 kadın, 70 erkek) oluşturmaktadır. Ölçeğin psikometrik özellikleri iç tutarlık katsayısının ve yarı test güvenirlik katsayısının hesaplanması, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ve dış kriter (benzer ölçekler) geçerliği yöntemleriyle incelenmiştir. Sonuçlar: Açımlayıcı faktör analizi sonuçları, BİÖ’nin özgün formunda olduğu gibi tek faktörlü bir yapı olduğunu ortaya koymuş, doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarının model-veri uyum değerlerinin de iyi olduğu görülmüştür. BİÖ için Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı .83 olarak bulunmuştur. Dış kriter geçerliği sınandığında, BİÖ ile BKÖ arasında .21 düzeyinde anlamlı (p<.01) ancak düşük düzeyde bir korelasyon olduğu saptanmıştır. Tartışma: Bulgular BİÖ’nin Türkiye’de bağışlama istekliliği düzeyini değerlendirmek için yeterli düzeyde geçerlik ve güvenirliğe sahip olduğunu göstermiştirBook Part Bubble Trouble Oyununda Kardeş Rekabetinin İncelenmesi(2020) Keklik, A.; Yavuz, Ö. Ş.; Keskin, B.; Topçu, Merve; 256656Article Çocukların Problem Çözme Becerilerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi(2018) Altıntaş, Taygur Tansen; Yıldız Bıçakçı, MüdriyeBu araştırmada, alt ve üst sosyo-ekonomik düzeye sahip çocukların problem çözme becerilerinin incelenmesi amaçlanmış, alt ve üst sosyo ekonomik düzeyde (SED) bulunan çocukların cinsiyetinin, kardeş sayısının, anne baba öğrenim düzeyinin ve anne baba yaşının problem çözme becerileri üzerindeki etkisinin belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Ankara ili Çankaya ve Mamak ilçelerinde bulunan, beşinci sınıfa devam eden ve çalışmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 285 çocuk oluşturmuştur. Bu araştırmanın amacına uygun veriler elde edilebilmesi için nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen “Genel Bilgi Formu”, çocukların problem çözme becerilerini ölçmek için Heppner ve Peterson (1982) tarafından geliştirilen ve Kardaş, Anagün ve Yalçınoğlu (2014) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan “Problem Çözme Envanteri” kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel değerlendirmesinde, alt ve üst sosyoekonomik düzeydeki çocukların problem çözme becerilerine bazı değişkenlerin etkisini belirlemek için Çift Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda, sosyo ekonomik düzeyin çocukların problem çözme becerilerine yönelik puanları üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Buna göre alt sosyoekonomik düzeye sahip çocukların üst sosyoekonomik düzeye sahip çocuklardan daha yüksek problem çözme becerilerine sahip olduğunu ortaya çıkmıştır. Okuduğu okulun, cinsiyetin, kardeş sayısının, anne öğrenim düzeyi, baba öğrenim düzeyi ve anne yaş değişkenlerinin farklılık yaratmadığı belirlenmiştir.Book Part Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunda görülen uyku bozuklukları(2019) Yazıhan, Nakşidil; 276238; PsikolojiBook Part Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunda Bellek Süreçleri(Nobel Akademik Yayıncılık, 2019) Kaynak, Hande; 101097Book Part Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunda Duygu Tanıma ve Empati(2020) Tuna, Ezgi; 163887Book Part Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunda Örtük Bellek(Nobel Akademik Yayıncılık, 2019) İnan, Aslı Bahar; 101713; PsikolojiBook Part Dindarlık tipleri, örgütsel vatandaşlık davranışları ve üretim karşıtı iş davranışları arasındaki ilişkiler(Nobel Akademik Yayıncılık, 2018) Göncü Köse, Aslı; Öztaylan, B.; 166202Article Does a correlation exist between fluid intelligence and creativity?(2020) Torun Yazıhan, Nakşidil; 276238The aim of the study was to investigate the associations between fluid intelligence and creativity among young adults. The sample consisted of 26 university students who were recruited through convenience sampling method. The Raven Standard Progressive Matrices (RSPM) 9 item-form and a divergent thinking test were used to measure fluent intelligence and creativity, respectively. In order to examine the associations between creativity and fluent intelligence correlational analysis was applied. The Pearson’s correlation coefficient revealed that there was no significant relationship between the tests of divergent thinking and RSPM total score. On the other hand, the results showed a significant positive correlation between the RSPM visuospatial factor and both fluency (r=.47, p<.01) and flexibility (r=.41, p<.01) dimensions of the divergent thinking test. As a result, we suggest that certain basic processes regarding fluid intelligence (e.g. visual spatial reasoning) and creativity operate through common and similar mechanisms. Future studies could investigate the association between these constructs by using neuro-imagining method and focus on how these skills can be integrated into real life situations.Article Genel ve zihinsel sağlığın yordayıcıları olarak iyimserlik ve karamsarlık(Çankaya Üniversitesi, 2011) Uğurlu, Ozanser; 166201; PsikolojiBu çalışmanın amacı Scheier ve Carver’ın Yaşam Yönelimi Ölçeği’nin iki farklı boyutu olarak sunulan iyimserlik ve karamsarlığın genel sağlık ve zihinsel sağlık ile ilişkisini incelemektir. Bu amaçla 100 kadın (yaş ort. = 20.42; SS = 2.42) ve 154 erkek (yaş ort. = 21.52; SS = 2.16) olmak üzere toplam 254 üniversite öğrencisinden Yaşam Yönelimi Ölçeği ile birlikte Ware ve Sherbourne tarafından geliştirilmiş Yaşam Kalitesi Ölçeği’nin (KF-36) ‘Genel Sağlık’ ve ‘Zihinsel Sağlık’ alt faktörlerini doldurmaları istenmiştir. Korelasyon analizlerine göre, iyimserlik ve karamsarlık arasındaki korelasyonun -.39 değerindedir. Genel sağ- lık ile iyimserlik arasındaki korelasyon .31 iken, zihinsel sağlık ile iyimserlik arasındaki korelasyon .42 olarak bulunmuştur. Buna karşın, karamsarlık hem zihinsel sağlık (r = -.45) hem de genel sağlık (r = -.29) ile negatif korelasyon göstermektedir. Son olarak, regresyon analizi sonuçlarına bakıldığında, iyimserlik genel ve zihinsel sağlığı pozitif yönde anlamlı olarak yordarken, karamsarlık her iki bağımlı değişkeni negatif yönde anlamlı olarak yordamaktadır.Conference Object Impact of information bandwidth of in-vehicle technologies on young drivers' attention maintenance performance: A Driving simulator study(Human Factors an Ergonomics Society Inc., 2017) Bıçaksız, Pınar; 163626; PsikolojiPrevious research indicates that young novice drivers' ability to maintain their attention on the forward roadway during driving is poorer than experienced drivers, leading to more frequent excessively long off-road glances that elevate the risk of crashes. This study directly manipulated information bandwidth of an in-vehicle monitor and asked young drivers to perform the number judgment task during simulated driving. Results show that the drivers produced more number of off-road glances and longer summed excess glance durations in 1.5-second threshold when the in-vehicle task imposed greater information processing demand. The crash risk estimated from the obtained summed excess glance durations is 3.2 times higher when the information processing demand was high than low using the 1.5-second threshold, and 4.3 times higher using the 2.0-second threshold. In practice, designers of in-vehicle technologies should consider information-processing demands of in-vehicle tasks that the technologies require in order to minimize the frequency of excessively long off-road glances during drivingArticle Influences of Fluency and Familiarity Misattribution on Autobiographical Memory Judgments(2022) İnan, Aslı Bahar; Tekman, Hasan; 101713; PsikolojiFamiliarity caused by fluent processing may be misattributed to past experiences if the source of fluency cannot be determined. This explanation has been presented as the misattribution hypothesis of familiarity to explain the effects of fluency and familiarity in studies using recognition tests on episodic memory. In this study repetition priming was used for autobiographical memory to test the familiarity misattribution hypothesis, which states that familiarity caused by fluent processing can be misattributed to past experience if the source of fluency cannot be identified. The participants’ awareness of the source of fluency was manipulated by presenting either a subliminal or a supraliminal prime before they responded to a Life Event Inventory (LEI) item. The prime was either the same as the verb of the LEI sentence, or a different verb. Participants gave higher confidence ratings if subliminal primes were identical to, rather than different from, the verb of the sentence. Consistent with the hypothesis, if the participants were aware of seeing the primes, this difference disappeared. The results of the experiment showed that manipulating fluency, that is, the ease of processing, could affect confidence ratings about whether an event occurred in the respondents’ past.Article Nietzsche And Heidegger On Meaning: Inferences For The Era Of The Covid-19 Pandemic(2022) Bıçakçı, OzanNietzsche points out that the noble taste of Greek lost its place to dialectic after Socrates, and thus, human beings lost their connection to their nature. After Socrates, through the exclusive use of conscious and logical language, the meaning became fixated in our society and we lost our connection to the dynamism in nature. Considering representations as meanings, in the Heideggerian sense, it should be noted that a represented object always implies a level of existence that is not limited to that representation but points to a Being of that representation. For Heidegger, in line with Nietzsche, however, there is a switch during the Hellenistic period from the understanding of “sign” as "showing for showing" to “sign” as an instrument to "designate", and that switch leads to the creation of representations between sign and its signified (hence the term "designation" with the focus instead on the signified). In today's neoliberal world, similarly, people are lost in and through representations (and even they become a representation to be consumed) and, in this way, lost in an inauthentic way of living. It is, then, not expected for the Covid-19 pandemic to lead us to the authentic way of living because the anxiety around it would be translated into fear, which is an inauthentic way of experiencing anxiety. As a solution, we should reinvent the language where the instinctual language of the real of our bodies and will would prevent the logical language from resulting in the fixation of meaning and representation.Book Part Okey Oyunu ve Evlilik Doyumu Üzerine Bir İnceleme(2020) Balcı, H. Ş.; Demirel, Ş.; Topçu, Merve; 256656Book Part Pamuk Prenses Karakterinin Benlik Gelişiminin Mahler’in Kuramına Göre İncelenmesi(2020) Topcu, Merve; Şentürk, A.; Oktay, S.; Yetkinler, İ.; Çetinkaya, M. C.; 256656Article Psychometric properties of the responsibility scale(Ankara Üniversitesi, 2018) Topcu, Merve; Öge, Burak; Gençöz, Faruk; 256656This paper aims to develop a free-access reliable and valid scale measuring perceived personal responsibility and discuss its psychometric properties. In the literature responsibility has dened in different ways. Most of the research focus on its situationdependency, but it is possible to nd some limited research about personal responsibility. Within this context, two sets of data collected. The rst data was for factor analysis and split half reliability. Second data was to study concurrent validity. Results revealed that the scale has three constructs, namely, emotional, cognitive, and behavioral factors. Both scale and the factors have good reliability and validity values.Article Psychometric Properties Of The Turkish Version Of The Questionnaire Of Group Responsibility Of Cooperation in Learning Teams(2021) Özçelik, Erol; Sayınta, Senanur; Karabacak, Şeyma Nur; Bıçakçı, Ozan; Özçelik, Erol; 115500; PsikolojiThe Questionnaire of Group Responsibility of Cooperation in Learning Teams (CRCG) was developed to assess university students' responsibility and cooperation skills in learning teams. The presented study aims to develop a Turkish version of the CRCG and to analyze its psychometric properties. The original scale was translated into Turkish and back-translated into English. Participants consisted of 231 (152 women, 79 men) university students. Cronbach's alpha of this questionnaire was high, indicating excellent internal consistency. The temporal reliability of the Turkish version of the CRCG and its convergent validity with the Dimensions of the Learning Organization Questionnaire was acceptable. The confirmatory factor analysis results pointed out that the two-factor structure of the test provided valid results. Taken together, all these results indicate that the questionnaire has good psychometric characteristics. As a result, the Turkish version of CRCG enables researchers and professors to measure students' responsibility and cooperation skills in learning teamsBook Part PubG Oyununda Toplumsal Cinsiyet Rolleri Üzerine Bir Değerlendirme(2020) Gezinir, G.; Hiçcan, H.; Topçu, Merve; 256656