Bilgilendirme: Sürüm Güncellemesi ve versiyon yükseltmesi nedeniyle, geçici süreyle zaman zaman kesintiler yaşanabilir ve veri içeriğinde değişkenlikler gözlemlenebilir. Göstereceğiniz anlayış için teşekkür ederiz.
 

Çocuklarla Birlikte Tasarlama: Öz Belirleme Teorisi Bağlamında Oyun Alanı Tasarımında Özerklik, Yeterlilik ve İlişkililiğin İncelenmesi

dc.contributor.advisor Demirbaş, Güler Ufuk
dc.contributor.author Sağocak, Güniz
dc.contributor.other 05.01. İç Mimarlık
dc.contributor.other 05. Mimarlık Fakültesi
dc.contributor.other 01. Çankaya Üniversitesi
dc.date.accessioned 2025-07-06T00:54:42Z
dc.date.available 2025-07-06T00:54:42Z
dc.date.issued 2025
dc.description.abstract Bu tez, Öz Belirleme Teorisi'nin (SDT) oyun alanı tasarımına nasıl entegre edilebileceğini ve mekansal ve katılımcı tasarım stratejileri aracılığıyla çocukların özerklik, yetkinlik ve ilişkili olma gibi psikolojik ihtiyaçlarını nasıl destekleyebileceğini araştırmaktadır. Çağdaş oyun teorileri, olanaklar (affordans) teorisi ve gelişim psikolojisi çerçevesinde, bu çalışma 11-13 yaş arası çocukların oyun alanlarını nasıl algıladıklarını ve değerlendirdiklerini araştırmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler ve fotoğraf ile uyarılma teknikleri kullanılarak yapılan nitel araştırmada, belirli tasarım özelliklerinin psikolojik ihtiyaçları nasıl desteklediğini veya engellediğini incelemek için tematik analiz kullanılmıştır. Bulgular, SDT'nin üç temel ihtiyacına göre, esnek seçim, zorlayıcı ekipman, akran etkileşimi ve hayal özgürlüğü alt temaları altında düzenlenmiştir. Temalar arasında sentez yapılarak, uygulanabilir tasarım ilkeleri geliştirilmiştir. Araştırma, çocukların oynamaya motive eden unsurları net bir şekilde anladıklarını ve görüşlerinin oyun alanı tasarımını anlamlı bir şekilde zenginleştirebileceğini göstermektedir. Tez, gelişimsel ihtiyaçları, yaratıcılığı ve sosyal bağları destekleyen motivasyonel oyun alanları için çocuk merkezli bir tasarım çerçevesi sunarak iç mimarlık, çevre psikolojisi ve katılımcı tasarım alanlarına katkıda bulunmaktadır.
dc.description.abstract This thesis explores how Self-Determination Theory (SDT) can contribute to playground design by supporting children's psychological needs for autonomy, competence, and relatedness through spatial and participatory strategies. Drawing on contemporary theories of play, affordance theory, and developmental psychology, the study examines how children aged 11 to 13 perceive and evaluate play environments. A qualitative approach used with semi-structured interviews, photo-elicitation, and thematic analysis identified how specific design features support or inhibit psychological needs. The findings are organized around the core needs of SDT and include sub-themes such as flexible choice, challenging equipment, peer interaction and freedom of imagination. The thematic synthesis offers practical design principles. The research shows that children understand what motivates them to play and that hearing their voices can improve playground design. The thesis contributes to interior architecture, environmental psychology and participatory design by proposing a child-centered framework for motivationally rich play environments that balance developmental needs, creativity and social connections. en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5NNqZKwwGohPh6_KCcfp-pKdbEJqnv4mzYOUydXVAgkQ8h9GfQvbpag-X0ePwzHG
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12416/10287
dc.language.iso en
dc.subject İç Mimari ve Dekorasyon
dc.subject Interior Design and Decoration en_US
dc.title Çocuklarla Birlikte Tasarlama: Öz Belirleme Teorisi Bağlamında Oyun Alanı Tasarımında Özerklik, Yeterlilik ve İlişkililiğin İncelenmesi
dc.title Co-Designing With Children: Exploring Autonomy, Competence, and Relatedness in Playground Design Through Self-Determination Theory en_US
dc.type Doctoral Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Sağocak, Güniz
gdc.author.institutional Demirbaş, Güler Ufuk
gdc.description.department Fen Bilimleri Enstitüsü / İç Mimarlık Ana Bilim Dalı / Tasarım Bilim Dalı
gdc.description.endpage 151
gdc.identifier.yoktezid 940065
relation.isAuthorOfPublication 451aabc1-47f9-4325-bab5-7b50f4a6cd26
relation.isAuthorOfPublication e72fe064-8f81-4f9d-954d-e0f83275b47f
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 451aabc1-47f9-4325-bab5-7b50f4a6cd26
relation.isOrgUnitOfPublication 5f8e5cc0-5fd5-4f03-b4ff-c805e418be8f
relation.isOrgUnitOfPublication 137acb07-994d-4295-95ba-8c16fa3bdef2
relation.isOrgUnitOfPublication 0b9123e4-4136-493b-9ffd-be856af2cdb1
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 5f8e5cc0-5fd5-4f03-b4ff-c805e418be8f

Files