Çankaya GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Genç Yetişkinlerde Dehb Eğilimi ve Günlük Bellek Arasındaki İlişkinin Üstbilişin Aracılık Rolü Üzerinden İncelenmesi

dc.contributor.advisor Çelik, Hande Kaynak
dc.contributor.author Çakar, Elif Kadakaloğlu
dc.date.accessioned 2025-06-05T21:27:14Z
dc.date.available 2025-06-05T21:27:14Z
dc.date.issued 2024
dc.department Sosyal Bilimler Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Psikoloji Bilim Dalı
dc.description.abstract Mevcut araştırmanın temel amacı Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) eğilimi ve günlük bellek arasındaki ilişkiyi, üstbilişin aracılık rolü ile incelemektir. 18-25 yaş arasındaki toplam 696 genç yetişkin çalışmaya katılmıştır ve çalışma Qualtrics Online Anket Yazılımı aracılığı ile yürütülmüştür. Araştırmaya gönüllü olarak katılan katılımcılar, önce Demografik Bilgi Formunu doldurmuştur ve ardından çalışmanın ölçekleri olan Erişkin Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Kendi Bildirim Ölçeği, Üstbiliş Ölçeği-30 ve Çok Boyutlu Günlük Bellek Ölçeğini tamamlamışlardır. Araştırma sorusunu derinlemesine incelemek için günlük belleğin çeşitli boyutları da incelenmiştir. Sonuçlar DEHB eğilimi, üstbiliş ve günlük bellek arasındaki ilişkinin pozitif ve anlamlı olduğunu göstermiştir. Öte yandan DEHB eğilimi, üstbiliş ve günlük belleği anlamlı olarak yordarken, üstbiliş ise günlük belleği anlamlı olarak yordamıştır. Çalışmanın bulguları, üstbilişin DEHB eğilimi ve günlük bellek arasındaki ilişkiye anlamlı olarak aracılık ettiğini göstermiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular ilgili alan yazın kapsamında değerlendirilmiş ve tartışılmıştır. Bu araştırmanın günlük belleğe ilişkin mevcut alan yazına değerli katkılarda bulunduğu düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: DEHB Eğilimi, Üstbiliş, Günlük Bellek.
dc.description.abstract The main aim of the current study was to examine the relationship between Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) tendency and everyday memory, with the mediating role of metacognition. A total of 696 young adults aged between 18 to 25 participated in the study, which was conducted using Qualtrics Online Survey Software. Participants who voluntarily joined the study filled out a Demographical Information Form and subsequently filled out study's research instruments, including the Adult ADHD Self Report Scale, Metacognition Questionnaire-30, and Multidimensional Everyday Memory Questionnaire. To thoroughly investigate the research question, various dimensions of everyday memory were also examined. The results showed that the relationship between ADHD tendency, metacognition, and everyday memory was significant and positive. Moreover, ADHD tendency significantly predicted metacognition and everyday memory, while metacognition significantly predicted everyday memory. The findings of the study revealed that metacognition significantly mediated the relationship between ADHD tendency and everyday memory. The findings of the current study were assessed and discussed in relation to relevant literature. This research is considered to have made valuable insights to the existing literature on everyday memory. Keywords: ADHD Tendency, Metacognition, Everyday Memory en_US
dc.identifier.endpage 76
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cr4SkWLaRMhkDRBjqthpsYQBPS5O5p_56yxYToY9OZznn7nrHoMI4bZf4zsmKSm4
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12416/10024
dc.identifier.yoktezid 854640
dc.language.iso en
dc.subject Psikoloji
dc.subject Bellek
dc.subject Metakognisyonlar
dc.subject Yönetici İşlevler
dc.subject Öz Değerlendirme
dc.subject Psychology en_US
dc.subject memory en_US
dc.subject Metacognitions en_US
dc.subject Executive Functions en_US
dc.subject Metacognition en_US
dc.title Genç Yetişkinlerde Dehb Eğilimi ve Günlük Bellek Arasındaki İlişkinin Üstbilişin Aracılık Rolü Üzerinden İncelenmesi
dc.title The Relationship Between Adhd Tendency and Everyday Memory Via the Mediating Role of Metacognition in Young Adults en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication

Files