Bilgilendirme: Sürüm Güncellemesi ve versiyon yükseltmesi nedeniyle, geçici süreyle zaman zaman kesintiler yaşanabilir ve veri içeriğinde değişkenlikler gözlemlenebilir. Göstereceğiniz anlayış için teşekkür ederiz.
 

Barış Eğitimi: Evrimleşmiş bir Şiddetsizlik Bilinci için Eğitim

No Thumbnail Available

Date

2016

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Center Foreign Policy & Peace Research

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Bu makale beyin temelli ön bir barış eğitimi modeli sunmayı amaçlamaktadır. Günümüzdeki barış eğitimi modellerinin vurguladığı insan hakları eğitimi, çevre eğitimi ve çatışma çözümü eğitimi konularının yanısıra, bu model şiddetin nörobiyolojik nedenleri ve erken önlenmesi meselelerinin ele alınabileceği yeni bir seviye -hücresel seviye- öne sürmektedir. Özellikle, bu model, şiddetin nörobiyolojik sebepleri ve önlenmesi ile erken travmanın doğum öncesi, doğum sırasında ve sonrasında gelişmekte olan beyin üzerindeki etkisi hakkındaki bilgileri yayılmasını savunmaktadır. Sevgi ve şiddete ilişkin kimyasallara dair temel ve beynin esas yapısı bu erken dönemlerde oluşmaktadır. Diğer bir deyişle bu model, çocuklar, ergenler ve yetişkinlerin eğitimi yoluyla şiddetin önlenebileceği hücresel bir boyut olduğunu ortaya koymaktadır.
This paper aims to present a preliminary, brain-based model of peace education. In addition to subjects that current peace education models emphasize such as human rights education, environmental education and conflict resolution education, this model aims to introduce another level, namely the cellular level, at which neurobiological causes of violence and its early prevention can be addressed. Specifically, the model advocates dissemination of information on neurobiological causes and prevention of violence, and the impact of early trauma on the developing brain during the pre-natal, birth, and postnatal periods. These early periods are when a foundation of love chemicals or chemicals of violence is established and the fundamental brain architecture is laid down. In other words, through the education of children, adolescents, and adults, the model opens up a cellular dimension where violence can be prevented.

Description

Keywords

Eğitim, Eğitim Araştırmaları, Siyasi Bilimler, Peace Education, Birth Trauma, Non-Violence, Brain Enrichment, Empowerment

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Yemenici, Alev, "Peace Education: Training for an Evolved Consciousness of Non-violence", All Azimuth-a Journal of Foreign Policy and Peace, Vol. 5, No. 1, pp. 5-25, (2016).

WoS Q

N/A

Scopus Q

Q2
OpenCitations Logo
OpenCitations Citation Count
2

Source

All Azimuth: A Journal of Foreign Policy and Peace
All Azimuth: A Journal of Foreign Policy and Peace

Volume

5
5

Issue

1
1

Start Page

5
5

End Page

25
25
PlumX Metrics
Citations

CrossRef : 1

Scopus : 6

Captures

Mendeley Readers : 43

SCOPUS™ Citations

6

checked on Nov 30, 2025

Web of Science™ Citations

2

checked on Nov 30, 2025

Page Views

5

checked on Nov 30, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™
OpenAlex Logo
OpenAlex FWCI
1.2036895

Sustainable Development Goals

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo