TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/8652
Browse
Browsing TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu by Author "100753"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Ardıl çeviri eğitiminde dikkat yönetimi ve çalışma belleği dinamikleri(2019) Yemenici, Alev; 100753Ardıl çeviri, çevirmenin yukarıdan-aşağıya dikkatini, aşağıdan-yukarıya dikkatini, dinlenme durumuağlarını ve çalışma belleğini yetkin biçimde yönetmesini gerektiren son derece zorlayıcı bir süreçtir.Çalışma belleğine bilginin girmesi ve işlenmesi ancak yukarıdan-aşağıya dikkatinin odaklanmasısonucu gerçekleşir. Bilginin işlenmesi sürecinde, çevirmenin kulağına gelen bilginin tanınması,çözümlenmesi ve anlamlandırılması üzerine çevirmen konuşmaya ilişkin bir kavrayış elde eder.Çevirmen yukarıdan-aşağıya dikkatini konuşmaya odaklanmak amacıyla korumaya çalışırken belleğiolumsuz yönde etkileyebilecek dinlenme durumu ağlarını ve aşağıdan-yukarıya dikkatini dedenetlemek durumundadır. Ancak bu şekilde çalışma belleğine girecek bilgi işlenerek artalanbilgisiyle bütünleştirileceğinden akıcı ve güvenilir bir çeviri yapılabilir. Bu makalede, sözlü çevirideyetkinlik noktasına ulaşabilmek için bilinmesi gereken bellek dinamikleri ve dikkat türleri üzerindedurulmakta, hem bilginin kodlanması hem de geri çağrılmasında çevirmenin işini kolaylaştıracakstratejilere değinilmekte, ayrıca ardıl çeviri sırasında ortaya çıkabilecek beklenmedik sorunlara bağlıolarak yaşanabilecek dikkat kaybının engellenmesine yönelik öneriler üzerinde durulmaktadır. Bumakalede dikkat ve bellek yönetiminin yanında ardıl çeviri eğitiminde önemli yer tutan ve hem bellekişleyişini hem de dikkat sistemlerini yöneten yürütücü biliş, stres ve sorunlarla başa çıkmastratejilerine de yer verilmiştir.Article Citation - WoS: 2Citation - Scopus: 5Peace Education: Training for an Evolved Consciousness of Non-violence(2016) Yemenici, Ayşe Alev; 100753Bu makale beyin temelli ön bir barış eğitimi modeli sunmayı amaçlamaktadır. Günümüzdeki barış eğitimi modellerinin vurguladığı insan hakları eğitimi, çevre eğitimi ve çatışma çözümü eğitimi konularının yanısıra, bu model şiddetin nörobiyolojik nedenleri ve erken önlenmesi meselelerinin ele alınabileceği yeni bir seviye -hücresel seviye- öne sürmektedir. Özellikle, bu model, şiddetin nörobiyolojik sebepleri ve önlenmesi ile erken travmanın doğum öncesi, doğum sırasında ve sonrasında gelişmekte olan beyin üzerindeki etkisi hakkındaki bilgileri yayılmasını savunmaktadır. Sevgi ve şiddete ilişkin kimyasallara dair temel ve beynin esas yapısı bu erken dönemlerde oluşmaktadır. Diğer bir deyişle bu model, çocuklar, ergenler ve yetişkinlerin eğitimi yoluyla şiddetin önlenebileceği hücresel bir boyut olduğunu ortaya koymaktadır.