İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü Yayın Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12416/419
Browse
Browsing İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü Yayın Koleksiyonu by Title
Now showing 1 - 20 of 60
- Results Per Page
- Sort Options
Item Citation Count: Uzundemir, Ozlem, "A Maid Came Free": From Sighting to Citing in Tracy Chevalier's Girl with a Pearl Earring", Studia Neophilologica, Vol. 90, No. 2, pp. 195-205, (2018).A Maid Came Free: From Sighting to Citing in Tracy Chevalier’s Girl with a Pearl Earring(Taylor&Francis LTD, 2018) Uzundemir, Özlem; 49324; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve EdebiyatıTracy Chevalier's ekphrastic novel Girl with a Pearl Earring explores the relationship between literature and art, as it narrates Jan Vermeer's paintings from the perspective of the story's narrator, Griet, who works as a maid in the Vermeers's house. In her fictional account, Griet gradually becomes the painter's assistant as well as his model, and subverts the gender issues in ekphrasis; the silent and gazed-upon female image in the eponymous painting gains a voice to critique Vermeer's art. This article will deal with Griet's transformation from a young maid into an art critic with respect to the issues in painting, namely colour, light and realistic representation, as well as the paragone between the viewing subject and the viewed object in ekphrasis.Item Citation Count: Erçetin, Şefika Şule; Demirbulak, Dilara (2002). "Action Research Organizational Intelligence Curriculum Development", Educational Research Quarterly, Vol. 26, No. 1.Action Research Organizational Intelligence Curriculum Development(2002) Erçetin, Şefika Şule; Demirbulak, Dilara; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve EdebiyatıItem Citation Count: Taştan, Nuray; Öner, Uğur (2008). "Akran Arabuluculuğu Eğitimi Programının İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Akran Arabuluculuğu Becerilerine Etkisi", Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol. 23.Akran Arabuluculuğu Eğitimi Programının İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Akran Arabuluculuğu Becerilerine Etkisi(2008) Taştan, Nuray; Öner, Uğur; 113200; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve EdebiyatıBu araştırmada, ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerine uygulanan akran arabuluculuğu eğitimi programının akran çatışmalarını çözmeye etkisi incelenmiştir. Araştırmada akran arabuluculuğu eğitimi programının akran arabuluculuğu sürecini doğru biçimde uygulama ve akran çatışmalarını çözmedeki etkililiği test edilmiştir. Bu amaçla on tane altıncı sınıf öğrencisine (5 erkek, 5 kız) her biri 80 dakika süren beş oturumluk akran arabuluculuğu eğitimi programı uygulanmıştır. Akran arabulucusu olarak yetiştirilen öğrenciler, akranlarının yaşadıkları gerçek çatışmaları arabuluculuk süreci aşamalarını kullanarak çözmeye çalışmışlardır. Bu uygulama sürecinde arabulucu öğrencilerin çatışma çözme süreçleri (çatışma yaşayan taraflardan ve arabulucu öğrencilerden izin alınarak) video kamera ile kaydedilmiştir. Daha sonra kayıtlar araştırmacı tarafından izlenerek Arabuluculuk Süreci Değerlendirme Gözlem Formu (ASDGF) üzerinde; arabulucuların arabuluculuk süreci aşamalarını doğru biçimde uygulama ve akran çatışmalarını çözebilmede yeterli olmaları açısından, değerlendirilmiştir. Ayrıca arabuluculara Arabuluculuk Süreci Değerlendirme Arabulucu Formu (ASDAF), taraflara Arabuluculuk Süreci Değerlendirme Taraf Formu (ASDTF) uygulanmıştır. Akran arabuluculuğu eğitimi programının etkililiği, ASDGF, ASDAF, ASDTF sonuçları ile arabulucu ve taraflarla yapılan görüşmelerin sonuçları temel alınarak, test edilmiştir. Araştırmanın bulguları, akran arabuluculuğu eğitimi alan arabulucuların arabuluculuk süreci basamaklarını doğru biçimde uygulayabildiklerini ve akran çatışmalarını çözebildiklerini göstermektedir. Elde edilen bu sonuçlar, akran arabuluculuğu eğitimi programının kullanışlığına ve etkililiğine ilişkin yeterli kanıtlar olarak ele alınmış ve tartışılmıştır.Item Citation Count: Yılmaz Kurt, Zeynep, "Alevism In Recent Researches Written In English", Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli-Araştırma Dergisi, Vol. 56, (2010).Alevism In Recent Researches Written In English(Gazi Üniv, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli, 2010-02) Yılmaz Kurt, Zeynep; 103796; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüItem Citation Count: STARR, P., (2008). Arab Sources on the Life of Galen. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences, Sayı: 9, pp.88-99Arab sources on the life of galen(Çankaya Üniversitesi, 2008-05) Starr, Peter; 144003; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüThis paper contains a summary of the chapter on Galen’s life provided by Ibn Abi Usaybi’a. The Galen section shows the impressive range of the material on which a medieval Syrian physician, historian and bibliophile, could draw. Where the versions and fragments of information available to him are otherwise lost, the details he provides are of particular importance. At the same time it is clear that in the East the biography of Galen underwent some curious transformations, just as a large number of spurious works were in circulation. This paper also looks at little-known references to Galen which show his significance for medieval writersItem Citation Count: UZUNDEMİR, Ö., (2005). Ayla Kutluís Kadın Destanı and the modification of the epic. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences, Sayı: 3, pp.119-126Ayla Kutlu’s kadın destanı and the modification of the epic(Çankaya Üniversitesi, 2005-05) Uzundemir, Özlem; 49324; Çankaya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve EdebiyatıAyla Kutlu's Kadın Destanı and the Modification of the Epic:Ayla Kutlu uses historical events in her fiction to make a correspondence between the past and the present, because she sees the historical background as the determining factor of what happens at present (Kutlu 9). Kutlu's work Kadın Destanı (Woman's Epic), published in 1994, is a rewriting of Gilgamesh from the viewpoint of a harlot who is abused by Gilgamesh. The female narrator of Kutlu's epic, Liyotani, talks about her suffering at the temple of Gilgamesh, while she narrates his story. Like Gilgamesh, Liyotani emphasizes the significance of writing, but their aim is different: while Gilgamesh desires to become immortal by engraving his story on clay tablets, Liyotani wants to finish writing her story before she dies in order to share her suffering with other women. In terms of form, Kutlu modifies the epic genre, which can be defined as .A long narrative poem in elevated style presenting characters of high position in adventures forming an organic whole through their relation to a central heroic figure and through their development of episodes important to the history of a nation or race. (Holman and Harmon 171). Although Kutlu.s epic is a narrative written in the form of a poem, the main character is a harlot, not a hero of a nation. Kutlu changes some characteristics of the epic to include heroines and their suffering in a patriarchal society. The aim of this paper is to show how Ayla Kutlu rewrites Gilgamesh and modifies the epic genre to connect women.s experience in the past with their present situation.Item Citation Count: Sağlam, Berkem. (2017). "Becoming Jane: the Romanticisation of Celebrity", Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Vol.34, No.1, pp.147-158.Becoming Jane: the Romanticisation of Celebrity(2017) Sağlam, Berkem; 32109; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüJane Austen romanlarının son 30 yılda artan popülerliliğinin önemli bir sebebi, yazarın günümüzdeki kendi popülaritesidir. 1990'larda ivme kazanan romanlarının uyarlamaları sonrasında "Austen-mania," "Janemania," ve "Jane-ism" gibi terimler, popüler kültürde genel kullanıma dahil olmuşlardır. Bu fenomen, İnstagram ve Pinterest gibi sosyal medya platformlarında da yer bulmuş ve Jane Austen ismi üzerinden bir çok ürünün de pazarlanmasına yardımcı olmuştur. Bu sosyal medya platformlarında sergilenen ve satışa sunulan ürünler arasında, Austen dönemine ait antika tarz kalemler ve "Darcy külotları" gibi geniş bir ürün yelpazesi mevcuttur. Edebi sayılabilecek eserler de vardır bu ürünlerin arasında (örneğin, Stephanie Borran'ın Jane Austen'i bir roman karakteri olarak kullanan ve Jane and the Unpleasantness of Scargrave Manor adlı romanla başlayan dedektif roman serisi, veya Karen Joy Fowler tarafından yazılmış olan The Jane Austen Book Club gibi). Bu ve benzeri kitaplarda, Jane Austen, aşk ve evlilik konularında gençlere (ve okuyucuya) yardım eden ve tavsiye veren bir "Güzin Abla" veya 'evde kalmış teyze' konumuna konulmaktadır. Eserlerin bazılarında kurgusal bir karakter olarak karşımıza çıkar, bazen de kurgusal karakterlerin bir ikon olarak gördükleri bir yazar olarak. Bu makale, yazarın hayatını konu alan, Becoming Jane (Jane Olmak) adlı filme odaklanmaktadır. Bu film, Jon Hunter Spence'in biyografisi Becoming Jane Austen'den (Jane Austen Olmak) uyarlanmıştır ve Jane Austen'ın yazar olmasındaki en büyük etkenin Tom Lefroy ile yaşadığı aşk olduğunu iddia etmekle birlikte, yazarın yeteneğinin tamamıyle gerçek hayattan esinlendiğini de varsaymaktadır. Dolayısıyla bu filmin, popüler kültürün bir ürünü olarak, yazarın şöhretini pazarlama amaçlı kullandığı açıkça görülmektedir. Bu makalenin amacı, yazarın hayatının nasıl romantikleştirildiğini ve kabiliyetinin nasıl geri plana itildiğini sergilemektirItem Citation Count: ÖNER, U., (2007). Bibliyoterapi. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences, Sayı: 7, pp.133-150Bibliyoterapi(Çankaya Üniversitesi, 2007-05) Öner, Uğur; 113200; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüBibliotherapy as a counceling technique is, in short, a way of bringing together the right person with the right book at the right time. Using books in psyhological counceling has a long history. Bibliotherapy starts when the reader catches the dynamic relationship between the story and his/her personality, and progresses on the following three stages which are defined as (1) identification and reflection (2) catharsis and (3) gaining insight and integration. Bibliotherapy begins with the preparation stage during which the councelor must choose the right books. Eventhough it sounds to be an easy technique of counceling, it is important for psychological councelors and educators to be efficient in implementing bibliotherapy. They must clarify their aims and they must also be aware of the limitations of this technique. In this article, the importance of stories in human life and its usage as a a means of counceling through bibliotherapy are definedItem Citation Count: Uğur, Öner; Yeşilyaprak, Binnur. "Bibliyoterapi: Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programlarında Çocuk Edebiyatından Yararlanma", II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara Üniversitesi, Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences, pp.559-565, 2007.Bibliyoterapi: Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programlarında Çocuk Edebiyatından Yararlanma(Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2007) Uğur, Öner; Yeşilyaprak, Binnur; 113200; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve EdebiyatıBibliyoterapi, doğru zamanda, doğru bireyle, doğru kitab› buluşturmak olarak tan›mlanabilir. Kitaplar›n psikolojik dan›şma sürecinde kullan›lmas› oldukça eski bir geçmişe dayan›r. Öyküyle okuyucunun kişiliği aras›nda dinamik bir ilişki kurulmas› ile başlayan bu süreç 3 evrede gerçekleşir. (1) Özdeşim ve yans›tma, (2) Ar›nma( katarsis), (3) içgörü ve bütünleşme. Bu evreler öncesinde uygulay›c›- lar için haz›rl›k ve kitap seçimi aşamalar› yer al›r. Kolay bir yöntem gibi alg›lanmas›na karş›n, bu yöntemi uygulayacak psikolojik dan›şman ve öğretmenlerin baz› yeterliklere sahip olmas›, hangi amaçlarla nas›l uygulanacağ›n› iyi bilmesi , s›n›rl›l›klar› dikkate almas› gereklidir. Bu makalede, bibliyoterapi yönteminin kullan›m› ile öykülerin insan yaşam›ndaki yeri ve önemi sunulmuştur.Item Citation Count: Uzundemir, Özlem. (2017). "Blake Morrison’s “Teeth” as Palimpsest", Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Vol.34, No.1, pp.169-176.Blake Morrison’s “Teeth” as Palimpsest(2017) Uzundemir, Özlem; 49324; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüBlake Morrison’s poem “Teeth”, published in With a Poet’s Eye which is an illustrated Tate Gallery anthology, is replete with allusions and therefore, requires a palimpsestuous reading. Using Gerard Genette’s terminology, this poem is a hypertext, echoing Robert Browning’s “My Last Duchess” in content as well as language and structure. Like Browning’s dramatic monologue, in Morrison’s monologue the unreliable persona, a businessman, talks about the death of his ex-wife to a silent/silenced listener, while he also boasts of his art collection. Unlike Browning’s poem, though, the unreliable persona does not openly declare that he is his wife’s murderer. Moreover, the Duke refers to imaginary works of art, but Morrison’s poem is an ekphrasis on Francis Bacon’s painting Pope. This is a series of paintings designed by the painter to allude to Velázquez’s Pope Innocent X. In this way, Morrison further complicates the structure of the poem by referring not only to a previous poem but also to two paintings. The aim of this paper, then, is to discuss the multi-layered structure of Blake Morrison’s “Teeth” to show how Morrison complicates the act of telling, speaking and gazing through hypertextual and ekphrastic traitsItem Citation Count: COUSSENS, C., (2008). British National Identity, Topicality and Tradition in the Poetry of Simon Armitage. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences Sayı: 9, pp.19-38British national identity, topicality and tradition in the poetry of Simon Armitage(Çankaya Üniversitesi, 2008-05) Coussens, Catherine; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüThis paper explores the treatment of British national identity, topicality and tradition in the work of Simon Armitage, alongside broader issues concerning contemporary public poetry in Britain. Armitage, with Carol Ann Duffy, is a major candidate for the position of Poet Laureate in 2009. Both poets have explored constructions of national identity in their work, but it is Armitage who has located himself more assertively within the arena of public, national poetry. Despite his focus on modern life-styles and discourses, and deployment of the mass media to disseminate his poetry into non-literary public spaces, Armitage is particularly sensitive to literary and cultural tradition. Within his work, which is deliberately accessible and contemporary, tradition is always at play in terms of allusion, response and interrogation. In this sense, his poetry both occupies and challenges notions of canonicity and traditional conceptions of British national identity. His recent focus on the theme of conflict also works to expose the inadequacy of mainstream assertions of continuity and meaning when constructing national identity. Armitage places Britishness and British literature within a broader ‘Millennial’ schema of eclipse, destruction and regeneration. For Armitage the recurrence of the theme of conflict throughout literary history both connects the literature of the present day with that of the past and emphasises the future’s instability and eternal lack of resolution. Therefore, Armitage’s modern translations of canonical texts like the Odyssey and Sir Gawain and the Green Knight foreground the fact that disharmony and conflict are, and have always been, national preoccupationsItem Citation Count: Erden, Aysu. Çağdaş Türk Öykü ve Romanında Yaratıcılık, İstanbul: Hayal Yayıncılık, 2009.Çağdaş Türk Öykü ve Romanında Yaratıcılık(Hayal Yayınları, 2009) Erden, Aysu; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve EdebiyatıItem Citation Count: Uzundemir, Özlem. (2013). "Challenges to Ekphrastic Poetry: Carol Ann Duffy’s “Standing Female Nude", Cankaya University Journal of Humanities and Social Sciences, Vol.10, No.2, pp.163-169.Challenges to Ekphrastic Poetry: Carol Ann Duffy’s “Standing Female Nude”(2013-11-02) Uzundemir, Özlem; 49324; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüEkphrasis rests on the paragone between the sister arts, namely verbal and visual arts, the word and the image. Gotthold Ephraim Lessing in his Laocoön claims that the image is silent and fixed while the literary work is based on voice and action. W. J. T. Mitchell in his Picture Theory enlarges this binary opposition between the word and image in terms of gender roles: the female image versus the male word. The female image is objectified and gazed, while the male author/artist is the subject and the gazer. The poet laureate Carol Ann Duffy’s poem “Standing Female Nude” challenges such binary oppositions by giving voice not to the male artist but to his female model, and by attributing the role of gazing to her. Hence, the aim of this article is to display how Duffy deconstructs the ekphrastic tradition in her poem in order to subvert the domineering relationship between the artist and his model.Item Citation Count: UZUNDEMİR, Ö., (2013). challenges to ekphrastic Poetry: Carol Ann Duffy’s “Standing Female Nude". Çankaya University Fen Edebiyat Fakültesi Journal of Humanities and Social Sciences, 10/2 (November 2013), pp.163–169Challenges to ekphrastic poetry: Carol Ann Duffy’s “standing female nude”(Çankaya Üniversitesi, 2013-11) Uzundemir, Özlem; 49324; Çankaya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüBir görsel sanat yapıtını betimleyen şiirler, yazınsal metinler ve görsel sanatlar arasındaki farkların ortaya çıkmasını sağlarlar. Gotthold Ephraim Lessing’in Laocoön adlı kitabında sözünü ettiği gibi sanat yapıtı sessiz ve durağan olmasına karşın, yazınsal metin söze ve harekete dayanır. W. J. T. Mitchell Picture Theory adlı kitabında söz ve imge arasındaki böylesi ikili karşıtlığı cinsiyet rollerini de içerecek şekilde genişletir. İmge dişil, söz ise eril olarak ele alınır. Dişil imge bakılan nesne olmasına karşın, erkek yazar/sanatçı özne ve bakan konumundadır. Carol Ann Duffy “Standing Female Nude” adlı şiirinde, bu tür ikili karşıtlıkları sorgulayabilmek için erkek sanatçı yerine kadın modele söz hakkı verir ve bakma edimini de model üstlenir. Böylece, Duffy anlatıcının ister sanat yapıtı sahibi, ister sanatçının kendisi, isterse de yapıta bakan bir erkek olduğu resimbetimsel şiir geleneğini reddederek sanatçı ve modeli arasındaki güç ilişkisini sorgular.Item Citation Count: Üstündağ Güvenç, Ö.; Sağlam, B.; Çakırlar, Ö.; Uzundemir, Ö. (2022). "Changes in the Teaching of Literature: A Study of Practices in the English Language and Literature Department at Çankaya University during the COVID-19 Pandemic", Changing English: Studies in Culture and Education, Vol.29, No.1, pp.53-65.Changes in the Teaching of Literature: A Study of Practices in the English Language and Literature Department at Çankaya University during the COVID-19 Pandemic(2022) Üstündağ Güvenç, Özge; Sağlam, Berkem; Çakırlar, Özkan; Uzundemir, Özlem; 18329; 32109; 105401; 49324; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüDuring the COVID-19 pandemic, academics and students have had to respond to the unexpected and unplanned shift from face-to-face to online teaching. Since teaching and learning through online portals has been a new experience, this has prompted the academics in the English Language and Literature Department at Çankaya University to seek alternative and creative ideas to promote student productivity, participation and motivation. The aim of this case study is to discuss how the course materials, teaching methods and assessment have been redesigned to meet the needs of online education during the pandemic. With the examples from changes in the syllabi, student survey and sample student responses, this study also reveals how the academics in the department have had an opportunity to re-evaluate systems of teaching both on and offline and to refresh their role as instructors.Item Citation Count: İnal, Bülent. "Contemporary Issues in ELT: Cognitive Reading Strategies", 2. baskı, Ankara: Pegem Akademi, p. 160, 2019.Cognitive Reading Strategies(2019-12) İnal, Bülent; 16587; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüThe Book, “Contemporary Issues in ELT” aims to introduce the new trends of the last decade. All the chapters are original papers and attempt to propose solutions to learning challenges in language teaching. The authors promote and concentrate on the CEFR, learner autonomy, nonverbal communication, learning anxiety, problem-based learning, constructivism, testing, vocabulary, and the teaching of reading. Each chapter starts with learning objectives to stimulate the learners and ends with discussion questions. We hope that this format will help the readers comprehend these new ideas and trends deeply and reflect upon them carefully.Item Citation Count: Güvenç, Özge. (2017). "Configuration of Alternative Spaces in Doris Lessing’s “The De Wets Come to Kloof Grange”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol.18, No.2, pp.43-66.Configuration of Alternative Spaces in Doris Lessing’s “The De Wets Come to Kloof Grange”(2017-12-29) Güvenç, Özge; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüDoris Lessing’s story “The De Wets Come to Kloof Grange” from her collection This Was the Old Chief’s Country recounts the story of white settlers, Major and Mrs Gale, whose routinized farm life in Rhodesia acquires a new dimension with the arrival of an Afrikaner couple, Mr and Mrs De Wet, to assist the Gales. Within the framework of recent theories of Thirdspace / Third Space by Edward Soja and Homi Bhabha, which are then related to Rosi Braidotti’s theory on nomadism, this study aims to show how hybridisation can only happen on the material level of space and how space, including the house, the garden and natural environment, can be configured and transformed from restrictive conceptualisation with boundaries to alternative ones where the female characters can escape to.Item Citation Count: Güvenç, Ö.Ü.,"Configuration of Transient Shelters As Alternative Spaces Through Nomadic Acts in Doris Lessing'S", An Old Woman and Her Cat, Vol. 99, No. 3, pp. 605-622, (2019).Configuration of Transient Shelters As Alternative Spaces Through Nomadic Acts in Doris Lessing'S(Cyprus International University, 2019) Güvenç, Ö. Ü.; Çankaya Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüDoris Lessing's short story "An Old Woman and Her Cat" from her collection, The Temptation of Jack Orkney, revolves around the nomadic experiences of an old and homeless woman in various places and her survival under poor living circumstances with her cat. The places occupied by the old woman in this story such as the Council flats, the room in the slum and the ruined flat in a wealthy neighbourhood cannot be considered as proper homes where people have a sense of belonging; rather, they are just material places she tries to appropriate as shelters temporarily on the way without a feeling of warmth and attachment to them. Focusing on the woman and the cat's relationship with their surrounding provides a discussion on space and nomadism within the framework of Henri Lefebvre's spatial tripartite - the perceived, the conceived and the lived - which is related to Rosi Braidotti's theory on nomadism. It also reveals the social norms and values, which disregard an old woman and her cat's struggle for life in a metropolis. Therefore, this article aims to discuss not only the material qualities of transient places in London and their conceived perspective which segregates the poor and the homeless from the wealthy but also the old woman's configuration of alternative spaces for herself out of the ruins without a sense of home.Item Citation Count: Üstündağ Güvenç, Özge (2019). "Configuration of Transient Shelters as Alternative Spaces through Nomadic Acts in Doris Lessing’s “An Old Woman and Her Cat”", Folklor/Edebiyat, Vol. 25, No. 99, pp. 605-622.Configuration of Transient Shelters as Alternative Spaces through Nomadic Acts in Doris Lessing’s “An Old Woman and Her Cat”(2019) Üstündağ Güvenç, Özge; 18329; Çankaya Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüDoris Lessing’s short story “An Old Woman and Her Cat” from her collection, The Temptation of Jack Orkney, revolves around the nomadic experiences of an old and homeless woman in various places and her survival under poor living circumstances with her cat. The places occupied by the old woman in this story such as the Council flats, the room in the slum and the ruined flat in a wealthy neighbourhood cannot be considered as proper homes where people have a sense of belonging; rather, they are just material places she tries to appropriate as shelters temporarily on the way without a feeling of warmth and attachment to them. Focusing on the woman and the cat’s relationship with their surrounding provides a discussion on space and nomadism within the framework of Henri Lefebvre’s spatial tripartite - the perceived, the conceived and the lived - which is related to Rosi Braidotti’s theory on nomadism. It also reveals the social norms and values, which disregard an old woman and her cat’s struggle for life in a metropolis. Therefore, this article aims to discuss not only the material qualities of transient places in London and their conceived perspective which segregates the poor and the homeless from the wealthy but also the old woman’s configuration of alternative spaces for herself out of the ruins without a sense of home.Item Citation Count: Coussens, C. (2009). "Conversations with a Lady: Women and the religious debate in caroline Print culture", Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Vol.26, No.1, pp.49-67.Conversations with a Lady: Women and the religious debate in caroline Print culture(2009) Coussens, Catherine; Çankaya Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı BölümüCaroline sarayıyla bağdaştırılan kadınların yayıncılığa katılımları, genellikle Charles I’in politikaları ve Avrupa’yı etkileyen dini çatışmalardan bağımsız, özel bir edebiyat tarihi kategorosinde incelenir. Charles I’in krallığı döneminde, 1629-1640 yılları arasında ülkeyi Parlamentosuz yönetme, dini ve politik eleştirilerin sansür edilmesi ve İlahi Hak Teorisi ilkesinin benimsenmesi gibi olaylarda görüldüğü gibi, mutlakiyete doğru bir kayma görülür. Kral’ın Arminian Anglikanizm’i kabullenme çelişkisi ve Roman Katolik’lerin cezalandırılmaya devam edilmesi bazı toplulukların saraya yabancılaştığını kanıtlar. Kadınları ayrı bir grupta incelemek yerine bu atmosferin yarattığı daha geniş kapsamlı basım kültürü içindeki rolleri açısından incelemek daha yararlı olacaktır. Gittikçe kadın merkezli olmaya başlayan saray, bazı kadınların geleneksel değerleri aşıp yazar olmalarına imkan sağladıysa da, saray homojen bir topluluktan oluşmuyordu. Kadın ve erkek yazarlı tüm metinler yazarlarının belli bir dini ve siyasi topluluğa temel adanmışlıklarını ve ilerlemek için sarayın temel baskın söylemlerine uyma isteklerini yansıtma eğilimindeydi. Yine de, dini uzlaşmayı dile getiren yazılı metinlerin yazarları ya da okuyucuları olarak kadınlar gittikçe Caroline edebiyatının göze çarpan ögeleri olmuşlardır. “Bir hanımla söyleşiler” diye tanımlayacağımız edebi tür hem saray propagandası hem de saray söylemine dahil olma girişimlerini kapsar. Kral’ın John Cosin’e (1627) bir kadın için dua kitabı bastırması, onun Protestan İngiliz cemaatinin Arminianizm ile barıştırması çabasının bir uzantısıdır, ancak bu kraliçenin Fransız maiyetinin gösterişli Roman Katolizm’ine karşı Protestan kadınlar tarafından Henrietta Maria’nın sarayında tanıtılmıştır. Puritan yazarlar saraya anti-feminist ve anti-katolik eleştirileriyle veryansın ederken, iki kadın tarafından saraya hitaben yazılan iki metin baskın kralcı düşünceyle farklı dini gruplar arasında arabuluculuk yapmayı hedefler. İlk olarak, Protestan Alice Sutcliffe’in yazdığı, şiirsel düşünceler serisi (1634) dua kitabı projesi’ne bir yanıt ve saray çevresi ile Puritan duyarlılık arasında arabuluculuk yapma girişimi olarak ele alınabilir. İkincisi ise Susan DuVerger’in, Fransız reform karşıtı yazar Jean Paul Camus’un (1639) Roman Katolik dini romanslarının çevirisidir ve popüler Katolik edebiyatı Protestan İngiliz okurlar arasında yayma girişimidir. İç Savaş dönemi ve öncesinde önemli kadınlarla ve önemli kadınlara hitaben basılan metinler de kadınlara dini konularda tarafsız yargılama, arabuluculuk ve yorumcu rollerini yükler. Saray kültüründe kadınların görünmesi, onların Caroline döneminde giderek saraya hitap eden politik-dini metinlerin yazarları, sorumluları ve hatipleri oldukları anlamına gelmekteydi, sansür ve siyasileşmeden kaçınmanın bir yolu olarak cinsiyet önemli bir dini tartışma silahı olarak kullanılmıştır.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »